Markedsførerne tilbake på skolebenken

Lærebøkene i markedsføring må skrives om. Med Internett forsvinner de fem P-ene, mens en ny femtrinns modell kommer inn.

Dette var beskjeden under Advertising Ages konferanse om reklame på nettet, som ble holdt i Los Angeles tirsdag.

Michael Zeisser og Toni Sacconaghi i McKinsey & Co har tatt utgangspunkt i forretningsbladet Fortunes liste over verdens største forbrukerrettede selskaper, og analysert hvordan disse selskapene har markedsført sine nettsteder.

- Internetts unike egenskaper betyr at lærebøkene i markedsføring bør skrives om, sa Zeisser på konferansen.

Han mente den tradisjonelle fokuseringen på de fem P-ene produkt, pris, plass, påvirkning og posisjonering nå burde byttes ut med fem nye konkuransefaktorer. På nettet ville det være å finne forbrukerne, å innvolvere dem, holde på dem, lære seg deres preferanser og bygge opp et forhold til dem ved å tilby skreddersydd interaksjon med dem, som ville avgjøre et nettsteds suksess.

De gamle læresetningene i markedsføring har store begrensninger på Internett, fordi nettet gjør det mulig med individuell målretting, øyeblikkelig tilbakemelding og skaper ett globalt marked.

- For enkelte selskapers merkevarer viste vår analyse at 25 prosent av de mest lojale kundene allerede var på nett. Dette var en betydelig andel av det mest lønnsomme segmentet, sa Zeisser.

Han mente at Internett på sikt ville deles opp i handel, innhold og infrastruktur. Forrretningsmarkedet ville etter hans mening ta brorparten av markedet i handel og innhold, mens forbrukermarkedet ville dominere infrastruktursektoren.

Til toppen