Markedskrig om nettkasting

Mens norske Netvertiser strever med å bygge opp et marked for nettkasting her hjemme, kan Microsoft og Netscape ryke ut i krig om dette markedet.

Netscape lanserte tirsdag kveld Netscape NetCaster. Dermed går det mot markedskrig på nettkasting mellom Netscape og Microsoft.

I Netscapes NetCaster vil enhver innholdsleverandør kunne sende innhold til brukere som stiller seg inn på bestemte kanaler. For brukerne vil disse kanalene kunne mottas uten ekstra programvare utover nettleseren.

Netscape samarbeider med Marimba Inc. for å benytte Castanet-teknologi i sin nettkaster. Denne teknologien gjør det mulig å sende og motta filer skrevet i HTML, HTTP, Java eller Javascript uten ekstra plug-ins eller programvare.

Tjue prosent av de store innholdsleverandørene skal ifølge Netscape være klare til å ta i bruk teknologien når den kommer på forsommeren.

Også Microsoft presenterte i forrige måned nettkasting som en mulighet i sin nye nettleser, som ikke er ventet før på sensommeren. Denne nettkasteren skal benytte en teknologi kalt Channel Definition Format (CDF). Ifølge Microsoft skal 30 større innholdsleverandører allerede ha meldt sin interesse for denne nettkasteren.

Samtidig har store innholdsleverandører, som HotWired, Infoseek og Ziff-Davis inngått avtaler for å støtte begge teknologiene.

Mens analytikere i utlandet ser den nye markedskrigen som en mulig dynamo for nettkasting, kan den også komme til å skape hard konkurranse for mindre aktører, som norske Netvertiser. Selskapet bak Netvertiser, GNT AS, sliter allerede med å bygge opp et norsk marked for nettkastere.

Til toppen