Lise Feirud er markedsdirektør hos Redpill Linpro

«Markedsnerd» oppdrar friprog-nerdene

Lise Feirud i Linpro har doktorgrad i markedsføring. Det trengs når «nerdespråket» skal tolkes av beslutningstakere.

Lise Feirud er markedsdirektør i den selverklærte nerdebedriften Redpill Linpro, og er omgitt av teknologer som tester ut løsninger til alle døgnets tider.

Linpro ble i våres kjøpt opp av svenske Redpill som har ført selskapet opp blant Europas største virksomheter innen fri programvare.

Administrerende direktør Trond Heier har tidligere uttalt at selskapet vil ha nerder og at det er et hedersbegrep. Under en firmafest fikk begrepet en oppgradering, der begrepet UFE ble lansert. Det står for usedvanlig faglig engasjert.

    Les også:

Når jeg skrur på PCen forventer jeg at den skal fungere, uavhengig om det er Linux eller Microsoft Kvinnen bak UFE-begrepet er alt annet enn det man tradisjonelt forbinder med nerd. Lise Feirud er blant de få i Norge som har tatt doktorgrad i markedsføring.

Den har hun tatt ved universitetet i Melbourne i Australia på temaet: The Effect of Static and Dynamic Safeguarding Mechanisms on Relationship Behaviours and Performance Outcomes.

- Hvorfor velger du deg et lite selskap som Linpro hvor du omgis av teknologer som høyst sannsynlig ikke skjønner betydningen av markedsføring?

- Det er nettopp en slik bedrift som trenger profesjonell hjelp med profileringen. Det første jeg gjorde da jeg startet i selskapet for snart to år siden var å gjøre dem bevisst på hvem de formidlet sitt budskap til. Teknologene snakket utmerket godt seg imellom fra nerd til nerd, men de klarte ikke å formidle budskapet oppover til beslutningstakerne, altså til ledelsen i selskaper. Dette er noe av det viktigste jeg føler jeg har bidratt med i Linpro, forteller Feirud til Linpro.

Feirud har oppdratt teknologene til å prate et ikke-nerdespråk til beslutningstakerne slik at de også skal forstå de tekniske og forretningsmessige fordelene som fri programvare kan gi.

Nerdene må ikke bare grave seg ned i teknologien, men må også evne å forklare at forandringen nå går fra en lisensbasert forretningsmodell til tjenesteorienterte modeller og at fri programvare er en av de viktigste drivkreftene bak denne utviklingen.

Hun mener nerde-begrepet på ingen måte skal begrense seg til teknologer. Selv kaller hun seg også en nerd - markedsnerd.

- Når man er engasjert og fordypet i sitt fagfelt, uavhengig av hva det er, er man kvalifisert til å kalle seg nerd, ler Feirud.

Hun medgir likevel at det kan være frustrerende å jobbe tverrfaglig i et teknologisk miljø. Forventningene da hun startet var «hvordan denne markedsdama kunne skaffe bedriften gadgets og giveaways til kundene.»

Men Feirud har klart å opparbeide seg tillit. Dette til tross for at hun selv sliter med Linux-systemet.

- Jeg er vant til å jobbe med Microsoft og er ikke fullt så fortrolig med Linux når jeg står fast. Men mine brukererfaringer er med på å fremme Linux. Nerdene må forstå at den jevne mann trenger et grensesnitt som er lett å forholde seg til selv om Linux i prinsippet er likt Microsoft, forteller Feirud. .

Markedsdirektøren pleier å sammenligne Linux versus Microsoft med forholdet til en bil.

- Når jeg setter meg inn i en bil forventer jeg at den skal fungere uavhengig om bilen går på diesel, bensin, elektronikk eller hybrid. Den skal starte når jeg vrir om nøkkelen og farten justeres med gassen. På samme måte skal jeg kunne bruke og forstå kontorstøtte programmene når jeg skrur på PCen og bruker tastene uavhengig om det er Microsoft eller Linux, forklarer Feirud.

Markedsdirektøren ser fram til nye utfordringer nå som selskapet er blitt kjøpt opp av svenskene. Redpill Linpro har nå 120 ansatte og skal vokse med 50 nye nerder.

    Les også:

Til toppen