I spillet Pet Hotel kan ett trykk koste nesten 600 kroner.

Massesøksmål mot Google

30-minuttersvinduet i Google Play gjør at barn kan bruke penger raskt.

For to måneder siden betalte Apple nesten 200 millioner kroner i et forlik med Federal Trade Commission på grunn av uheldige «in-app purchases», altså kjøp som gjøres direkte via en app i iOS.

Siden standardinnstillingen er slik at man ved å logge inn i app-butikken etterlater seg et 15-minutters tidsrom der man kan utføre videre kjøp uten å taste inn passordet på nytt, har mange foreldre opplevd å laste ned et spill til barna, hvorpå poden i etterkant fyller på med ekstra innhold som koster penger – uten å måtte taste inn passordet på nytt.

I iOS 7.1-oppdateringen som kom i går, kommer det nå opp en advarsel om dette første gang du foretar et slikt kjøp, ifølge AppleInsider.

Les også: EU-krav til app-bransjen

Nå har fire advokatselskaper i USA gått til massesøksmål på vegne av foreldre som vil ha tilbake penger brukt på samme måte. I Googles app-butikk, Google Play, er tidsrommet 30 minutter, som gir enda større rom for å handle i etterkant uten å måtte angi passordet på nytt.

Søksmålet peker på at mange av spillene er designet ene og alene for å lure mindreårige til å kjøpe spillvaluta for å klare delmål i spillet. I ett av spillene som trekkes frem, Pet Hotel, kan man blant annet med ett trykk foreta et kjøp til 99 dollar.

Hele søksmålet kan leses her.

Les også: Gratis spill gir best betalt (dinside.no)

    Les også:

Til toppen