Måtte beklage statusoppdatering

Ansatt i Sparebank1 tabbet seg ut på Facebook.

En ansatt hos Sparebank1 kom onsdag i skade for å blande kontoer da vedkommende ytret seg på Facebook.

Vedkommende publiserte et øyeblikks frustrasjon med kollektivtransporten i Oslo, som i hele går var rammet av full stans.

Det som åpenbart var ment som en privat melding ble sendt ut med bedriften som avsender. Fordi Sparebank1 har koblet sin Facebook-konto mot Twitter, ble ytringen raskt spredt også dit.

- Dette er ikke bra. Vi beklager det sterkt, skriver informasjonsdirektør Christian Brosstad i et blogginnlegg.

Sparebanken har lenge satset på sosiale medier som en del av kommunikasjonsmiksen, og velger å dele historien, slik at andre kan lære av deres feil.

Rundt 10 ansatte har i dag rettigheter til å oppdatere bankens offisielle facebooksider. Det er vanlig å administrere slike sider via egen privatkonto på Facebook. Her ligger det en mulighet for å gjøre feil.

Det fungerer nemlig slik at det du publiserer får ulik avsender avhengig av hvor man publiserer. En melding på bedriftens område vil (dersom du har administrative rettigheter) få bedriften som avsender.

I dette tilfellet må vedkommende som ytret seg privat ha tatt feil av eget og bedriftens statusfelt.

- Nå tar vi opp saken internt for å sørge for at vi ikke gjør denne feilen igjen. Så lenge det er mennesker involvert, skjer det dessverre feil, skriver Brosstad, som varsler en gjennomgang av rutinene deres.

Sparebank1 beklager samtidig overfor Oslo sporveier (som nå heter Ruter).

Til toppen