Maya kommer for MacOS X

Den absolutt største applausen fikk Steve Jobs under keynoten på Apple WWDC da han annonserte at Maya kommer til MacOS X tidlig neste år.

Nå er det ikke snakk om noen typisk desktop-applikasjon som man finner på maskinen til herr Hansen eller de aller fleste andre hjemme- og kontor-maskiner. For Alias Wavefronts Maya er en svært dyr programpakke (Maya Lite og Maya pro: henholdsvis $7000 og $15.000) beregnet på TV- og filmindustriens effektmakere.

Imidlertid finnes det flere gode grunner til at Steve Jobs og Apple helt sikkert har jobbet hardt for å få Alias|Wavefront til å oversette de millioner av linjer med programkode til å kjøre på MacOS X, og til at dette virkelig er store nyheter for Apple og Mac-plattformen.

For det første faller Maya lett i kategorien "utstillingssoftware". 3D og special effects representerer i manges øyne noe av det hippeste man kan bruke en datamaskin til. Maya er f.eks. nylig blitt brukt til å lage filmfiguren Stuart Little, og til mange av effektene i The Matrix. At Maya nå kan kjøre på PowerMac G4-maskiner med MacOS X representerer en signaleffekt om Mac som en plattform med minst like store muskler som noen annen. Mange mener derfor det er riktig og viktig at Apple bruker ressurser på denne type prosjekter.

Dessuten representer tilgjengeligheten av Maya for MacOS X en kanskje mer umiddelbar verdi i det dette tetter et hull i tilgjengelig programspekter for Mac.

Mange 3D/effektpakker har vært tilgjengelige for Mac lenge: Strata StudioPro, Maxxon Cinema 4DL, Pixels 3D, Electric Image m.fl. spenner ut et bredt spekter av slik programvare for Mac. Likevel: Maya representer en av de få tunge, high-end pakkene på markedet, og det utgjør en stor forskjell for Macintosh-brukere i produksjonsmiljøer at den nå kommer til å bli tilgjengelig.

Apples strategi er å satse på både hjemmebrukere og den profesjonelle produksjonsbruker: Steve Jobs lokker med iMac nedenfra og lirker med Maya og andre hig-end-løsninger ovenfra, alt med ett mål for øye: å gi Apple fortsatt vekst i markedsandeler og ikke minst fortjeneste.


Apples største svakhet for øyeblikket ligger midt mellom disse kategoriene: kontor-brukeren, dvs. bedriftsmarkedet. Venter Apple at lokkingen og lirkingen til slutt skal møtes på midten av seg selv, eller har Steve Jobs en kontorjoker i ermet?

Bare han og noen håndfull andre vet.

Akkurat slik han liker det.

Til toppen