McAfee utfordrer Norman

Verdens største produsent av viruskontroll-programvare, McAfee Associates, skjerper satsingen i Skandinavia og utfordrer dermed Norman Data Defense på sistnevntes hjemmebane. Norman har idag en markedsandel i Norge på mellom 60 og 70 prosent.

På det internasjonale markedet har McAfee en svært dominerende posisjon. Selskapet har det siste året hatt en formidabel vekst, blant annet gjennom internasjonal ekspansjon og sterk satsing på OEM-kunder.

I Norge og Sverige derimot, er situasjonen en helt annen. Det norske markedet er dominert av Norman Data Defense som har en markedsandel på antivirus-programvare på mellom 60 og 70 prosent, mens det i Sverige er en av McAfees hovedkonkurrenter, Dr Solomon, som dominerer.

Nå ønsker McAfee å satse sterkere i Norden, blant annet skal den skandinaviske salgsstyrken på fire personer som har base i Stockholm dobles. Selskapet akter også å styrke støttefunksjonene i regionen.

- Vi har så langt lykkes å bli markedsleder i alle de landene vi har satset i, med unntak av England. Her har Dr Solomon en meget sterk posisjon på bedriftsmarkedet som vi hittil ikke har klart å tukte, sier markedssjef for McAfee i Europa, Jeff Honeycomb, til digi.no. Han legger til at McAfee på det engelske markedet likevel har gjort det svært godt på detaljistnivå, noe de også akter å gjøre på det norske markedet.

- Det er nok lettest å lykkes i detaljistmarkedet, men dette betyr ikke at vi ikke dedikerer oss mot bedriftsmarkedet. Vår målsetning, i Norge som i de øvrige landene vi går inn i, er å etablere oss som ledende i begge disse markedene i løpet av kort tid, sier Honeycomb.

Det hittil marginale salget McAfee har hatt i Norge har foregått gjennom forhandleren Ravenholm Computing, og første skritt på veien mot konsolidering i det norske markedet har vært å styrke relasjonene til Ravenholm. McAfee har gått aktivt inn i den norske delen av forhandlerselskapet for å drive opplæring rundt McAfees datasikkerhetsprodukter, i tillegg til at Ravenholm har sendt en medarbeider på opplæring til McAfees europeiske hovedkvarter i Nederland.

Hos Norman Data Defense i Norge kommer ikke McAfee-satsingen som noen bombe.

- Vi har vel aldri trodd at vi skulle få beholde dagens dominerende posisjon uten at noen av de store utenlandske konkurrentene ville prøve seg, sier administrerende direktør i Norman Data Defense AS, Tom Christensen, til digi.no. Han sier han har respekt for McAfee, men tror selskapet vil møte mange av de samme problemene de har hatt i England.

- Dr Solomon er engelsk, og Norman er norsk, noe jeg tror er en stor fordel. I tillegg står Norman svært sterkt her hjemme med hensyn til support, sier Christensen. Han tror heller ikke detaljistmakedet vil bli noen lett match for McAfee.

- Tatt i betraktning de OEM-avtaler vi per i dag har på detaljistnivå, tror jeg ikke McAfee vil få noen lett jobb, avslutter Christensen.

Til toppen