McCann-byrå kupper mediekonkurrent

Syv av 41 medarbeidere forsvinner til McCann-konkurrenten Initiative Universal Media. Men MediaCom-direktør Egil Storaas ser på avgangene som "positiv dramatikk".

Det McCann-eide mediabyrået Initiativ Universal Media har den siste måneden ansatt hele syv av konkurrenten MediaComs nøkkelmedarbeidere. Dermed står MediaCom i stor fare også å miste en del av sin kundeportefølje. For i mediebyråbransjen følger annonsøren ofte sin kontaktperson.

McCann-byrået har ambisjoner om å vokse seg store og bli ett av de tre største mediebyråene i Norge innen tre år med en omsetning på 300 millioner kroner. Dette gjør de altså blant annet på bekostning av konkurrenter.

To av MediaComs mest sentrale medarbeidere, viseadministrerende direktør Arne-Inge Christophersen og direktør Rune Johansen, meldte i forrige uke overgang til Initiative Universal Media sammen med medierådgiverne Marie Ramton og Karianne Salicath.

Kvartetten har hatt ansvar for sentrale kunder hos MediaCom.

Denne uken meldte også MediaComs Dialog-avdeling overgang til Universal. Avdelingen har bestått av direktør Knut Westgaard og prosjektleder Kathrine Aas Midtun, begge med mer enn 12 års erfaring fra dialogmarkedsføring. Den syvende som har gått over til Universal er en regnskapsmedarbeider.

Administrerende direktør i Mediacom, Egil Storaas, avdramatiser ansatt-flukten og sier til digi.no at han ser på dette som "positiv dramatikk". Han har da også klart å fylle kontorene raskt. Før lekkasjen var det 41 ansatte i Mediacom. Storaas har nå ansatt Lars Midtlid som mediarådgiver. Midtlid kommer fra stillingen som salgssjef for Aftenpostens løssalgsavdeling.

I tillegg har han hentet inn Mona Ekrem fra mediabyrået Carat, Madeleine Reissigger fra mediabyrået Ogilvy & Mather og Gøril Natland, som har erfaring fra reiselivsbransjen. Disse får stillinger som prosjektleder eller mediarådgiver. Dessuten skal regnskapsavdelingen styrkes med to medarbeidere.

Dialog-avdelingen som Westgaard er leder for er i ferd med å omstruktureres, og Storaas synes det er en spennende prosess. - Vi er på full fart fremover, sier han optimistisk.

I en epost til digi.no skriver blant annet Knut Westgaard, nå Initiative Universal Media:

"Da administrerende direktør Bjørn Solvang i Universal presenterte meg for sitt nye mediebyråkonsept der alle kundens markedsføringskanaler blir integrert i et byrå, uten avdelings- eller selskapsskiller og der mediebyrået i større grad tar ansvar for resultatene av kundens markedsføring, fant jeg dette svært interessant. Da det ble klart at Christophersen og Johansen, som hadde vært de største eksponentene for denne tankegangen i Mediacom, hadde takket ja til å videreutvikle dette konseptet sammen med Universal , var egentlig beslutningen om vår overgang den mest naturlige veien å gå.

Universal Media tar sikte på å bli det ledende mediebyrået i Norge hva angår kvalitet i løpet av to til tre år, en posisjon som Mediacom har hatt de siste to år. Med en målsetning på 700 millioner kroner i omsetning innen tre år vil Universal, dersom selskapet når målet sitt, bli ett av de tre største mediabyråene i Norge."

Til toppen