MD kjøper Tiki

Merkantildata og Tom Adolfsen har ikke en gang fordøyd MBS Fjerndata, før de svelger nók en konkurrent. Denne gang er det Tiki Data og Lars Monrad-Krohn som er byttet. MD betaler 550.000 kroner for å få en fot inn i skolemarkedet og flere titalls millioner i fremførbare underskudd. "En all right avtale," sier Adolfsen til digi:data.

"En all right avtale," sier Tom Adolfsen til digi:data om Merkantildatas kjøp av Tiki Data. Med regnskapsmessig virkning fra 31.12.96 kjøper MD alle aksjene i Tiki Data for 550.000 kroner.

Hvorfor kjøpte dere Tiki Data?

- Tiki Data gir oss en fot innenfor skolemarkedet, svarer Adolfsen.

- Vi ønsker å beholde Tiki-navnet inn mot skolekundene, men selskapet faller inn under Systemintegrasjon hos oss. Vi vil fortsette med Tikis eksisterende produktportefølje, men i tillegg velge en hovedleverandør på PC og nettverk i dette markedet. Her kan vi velge og vrake på øverste hylle, og jeg har ennå ikke bestemt meg for hvem det blir, sier Adolfsen.

Vil dere gjøre store endringer, og blir Lars Monrad-Krohn med videre?

- Vi vil beholde Tikis profil og kompetanse, men Merkantildata vil tilføre markedsføringskompetanse og økonomisk tyngde.

- Lars Monrad-Krohn blir med en stund for å sørge for at overgangen skjer på beste mulig måte, men det er klart at han ikke ønsker å bli ansatt i Merkantildata på lang sikt, sier Adolfsen.

- En annen motivasjon for kjøpet er at Tiki, etter endel feilslåtte satsinger som ligger noen år tilbake i tiden, har fremførbare underskudd som vi får med på kjøpet, forteller Adolfsen fornøyd.

Hvor mye dreier det seg om?

- Flere ti-talls millioner. Som jeg sa, en all right avtale for oss, avslutter Adolfsen.

Det må være månedens understatement!

Til toppen