Media Metrix fusjonerer med Jupiter

Det amerikanske nettanalyseselskapet Media Metrix kjøper analyselskapet Jupiter Communication for 3,7 milliarder norske kroner. Sammen skal de bli verdensledene på nettanalyse.

I en pressemelding fra Media Metrix og Jupiter Communications avslører selskapene at de nå slår virksomhetene sammen. Det nye selskapet skal hete Jupiter Media Metrix, og vil bli verdensledene på måling og analyse av brukeradferd på Internett.

Media Metrix kjøper Jupiter for hele 414 millioner dollar, eller 3,7 milliarder norske kroner.

Til sammen vil selskapene ha en markedsverdi på omtrent 1 milliard dollar, 9 milliarder norske kroner. Det melder Reuters.

Media Metrix i Europa vil fortsatt hete det samme, og går etter det digi.no erfarer ikke inn i fusjonen med det samme. Det melder den danske nyhetstjenesten Mediawatch.

- Sammen skaper vi den definitive kilden for Internett-måling og analyse og den ultimate plattform for videre vekst, sier Tod Johnson, toppsjef i Media Metrix i en pressemelding.

Synergien mellom de to selskapene er klar. Media Metrix har hatt en overvekt på målinger mens Jupiter har en sterk base i analyse og "tall-knusing." Sammen håper de på å bli en ledene aktør i markedet, og er per i dag den eneste aktøren av sitt slag.

Til toppen