Media Metrix sluker svenske nettmålere

Det amerikanske analysebyrået Media Metrix sluker svenske SIFO Interactive Media. Oppkjøpet gjør at det blir kanalisert større ressurser til internettmålinger i Norden. Dessuten kan sammenslåingen skape en felles europeisk plattform for sammenligning av internettbruken i Europa.

Datterselskapet til SIFO Group, SIFO Interactive Media, kjøpes opp av det amerikanske selskapet Media Metrix. Media Metrix er et selskap som utelukkende driver med målinger knyttet til Internett. SIFO Interactive endrer navn til MMXI Nordic, et datterselskap av nystartede MMXI Europe.


Media Metrix har allerede tilstedeværelse i Europa, i Tyskland, England og Frankrike.

Etter avtaleinngåelsen vil morselskapet til SIFO Interactive, SIFO Group, eie åtte prosent av MMXI Europe. Øvrige eiere er moderselskapet Media Metrix i USA og de to analyseselskapene IPSOS i Frankrike og GfK i Tyskland. SIFO Group får til sammen aksjer og kontanter til en verdi av 46 millioner svenske kroner.

I tillegg får SIFO Group 52.000 aksjer i morselskapet Media Metrix og kontanter til en verdi av til sammen 43 millioner svenske kroner som betaling for datterselskapet.

SIFO Group får totalt en realgevinst på 46 millioner kroner på salget av internettdatteren, ifølge en pressemelding.

SIFO Interactive og Media Metrix har hatt et samarbeid når det gjelder måleverktøyet Relevant Knowledge med lisens for å bruke denne metoden siden 1997. Samtaler om sammenslåing ble innledet i fjor.

RelevantKnowledge er en programvare som installeres hos et utvalg av internettbrukere. Ut i fra de tallene kan man få kartlagt bruksmønster hos hver enkelt bruker i et internettmarked. I tillegg har SIFO utviklet trafikkmålingsverktøyet NETcheck som sjekker trafikken og sideoppslagene for Internett.

Begge målesystemene blir med inn i det nye selskapet (men ikke det tredje produktet, WebCheck, tradisjonelle undersøkelser via Internett. Det overføres til et annet selskap i SIFO-systemet).

Dermed kan det se ut som om man får en sammenlignbar målestandard i Europa lik den man har i USA i dag. Media Metrix har store planer for sin europeiske ekspansjon.

SIFO Interactive Media omsatte for 12 millioner kroner i 1999 og hadde i samme periode et resultat på minus 12 millioner svenske kroner.

Til toppen