Medieanalytiker: - Britene fikk DinSide Auksjon på billigsalg

- Med en markedspris på 14,5 milliarder, er 170 millioner kroner ikke en stor investering for det britiske auksjonshuset QXL.com, mener en analytiker i Karl Johan Fonds.

Audun Stensvold er analytiker i meglerhuset Karl Johan Fonds. Han mener at avtalen mellom britiske QXL.com og DinSide om salget av DinSide Auksjon var spesielt gunstig for britene.

DinSide fikk 1,29 millioner aksjer i QXL som "betaling" for auksjonsvirksomheten. Prisen ble dermed på omlag 170 millioner norske kroner.

- 170 millioner er ingen stor investering for en aktør som har en market cap på 14,5 milliarder kroner, mener Stensvold, som ikke tror avtalen får britene til å heve øyenbrynene i særlig grad. Så viktig er den ikke for dem.

- De kjøper seg inn på det skandinaviske markedet og skaffer seg nummer én på området i Norge. Det er ikke like interessant for dem å anskaffe seg aktør nummer to og tre, mener han.

Analytikeren har sjekket litt på prisingen av en annen stor, norsk nettauksjonsaktør. Mens prisen per medlem er estimert til 4.250 kroner per medlem på rundt 40.000 DinSide-medlemmer, er eBuds prising i gråmarkedet satt til 3.300 kroner for hvert medlem, ifølge Stensvold.

- Det kan stemme rimelig godt med de ulike posisjonene aktørene har per i dag, sier Stensvold.

Han presiserer imidlertid at DinSide selvfølgelig har gjort et godt salg:

- 170 millioner er veldig bra betalt for ni måneders arbeid av to, tre personer. Denne avtalen er ikke minst gunstig for DinSide fordi de slipper å hente inn mer penger til kjernevirksomheten og kan i stedet selge aksjer i QXL.com for å finansiere driften.

digi.no skrev i kjølvannet av auksjonssalget om investor Jan Skøien som under pressekonferansen meldte om salg av noen av aksjene i QXL.com. Dermed kan DinSide unngå emisjoner i den nærmeste fremtid.

Les:


- Men er ikke salgssummen på auksjonen veldig høy hvis man sammenlikner med Nettavisen som ble priset til 180 millioner kroner?

- Her skal jeg være litt forsiktig siden det var Karl Johan Fonds som tilrettela salget av Nettavisen til Spray. Men generelt kan jeg si at det er skjedd veldig mye med internettaksjen siden Nettavisen ble solgt (august - red.anm.). Avisen hadde sannsynligvis ikke blitt solgt for 180 millioner i dag, for å si det sånn. Timingen har enormt mye å si, og DinSide hadde heller ikke fått 170 millioner for auksjonsvirksomheten sin for én måned siden, mener han.

En annen sammenlikning analytikeren mener man skal være forsiktig med, er den mye høyere prisingen på europeiske og amerikanske nettauksjonstjenester.

- Rubrikktjenester er veldig lokale i sin natur. Det er vel lite sannsynlig at norske nettbrukere er interesserte i en brukt køyeseng i fra Sør-Tyskland. Dermed blir også størrelsene på markedene ulike, mener han og tror man vil få se flere eksempler som DinSide i Norge.

- Det vil være andre internettselskap som også vil følge samme hurtige karriere. Det vil si at vi aldri vil få se den fulle effekten av en del tjenester før de blir solgt unna, mener analytikeren.

Til toppen