Mediebladet Vision kutter folk og format

Svenske Vision kutter søndagsutgaven, kutter ti personer, kutter storformatet og blir med SAS over Atlanteren.

Vision ble startet av Peppe Engberg på slutten av 90-tallet, den svenske mediegründeren som opprinnelig også dro i gang medie- og reklamebladet Resumé. Nå må Engberg, som de fleste andre innen 'Den Nye Økonomien', ta konsekvensen av tøffe tider innen mediebransjen.

Ifølge konkurrenten Resumé, skal rundt ti personer forlate selskapet som både lager en papirutgave og en nettutgave. Vision Media AB har i dag 55 ansatte.

I tillegg kuttes én av to utgivelsesdager av papiravisen, samtidig som formatet legges om. Vision skriver på sine egne hjemmesider at leserne og annonsørene foretrekker et mindre format - dessuten passer tabloid inn i planene om en engelskspråklig papirutgave som skal distribueres på SAS sine svenske og internasjonale turer.

Ifølge konkurrenten Resumé er det hovedeier Spray Network som har krevd svarte tall i regnskapet, spesielt når de nå går inn med ny, ukjent sum i Vision Media.

På veien mot eventuell lønnsomhet, har Vision undertegnet innholdsavtaler blant annet med en annen hardt presset nyhetsaktør på nettet, Ekonomi24 (E24).

Dessuten hevder Vision selv at to virksomheter i gruppen, overvåkningsbyrået Agent25 og nyhetsbyrået 25timmar, allerede drives med overskudd.

Til toppen