Mediebyrå eller markedsføringskanal?

Mediebyrået MediaCom sakser nyhetssaker fra andre innholdsleverandører og oppfordrer i samme slengen nettbrukerne til å kjøpe annonsørenes produkter..

Mediebyrået MediaCom fungerer som det kommersielle leddet mellom annonsører og medier. Byrået rådgir annonsørene hvor annonser skal plasseres i forhold til en mediemiks for å få best mulig effekt ut av kommunikasjonen.

Samtidig bruker mediebyrået Internett til blant annet å anbefale kjøp av annonsørers produkter.

På MediaComs åpningsside er refereres det til nyheter fra ulike medier. På bunnen av hver referanse legger mediebyrået inn en peker til omtalte bedrifter. Eksempelvis står det på slutten av en sak om ny emisjon i Boxman: "Kjøp din neste CD her:", etterfulgt av nettadressen til Boxman.

Denne koplingen synes rådgiver Nina Hølke i MediaCom ikke representerer noe problem.

- Dette er uproblematisk. Vi har ikke mange besøkende, og vil ha en side med oppdateringer. Det skal være artig for våre kunder å gå inn der, i stedet for å møte en statisk side, sier Hølke.

- Det er bare en lenke som er relevant til saken, mener hun.

- Er det et bevisst valg å legge ut disse pekerne?

- Det å ha lenker på sidene våre er et bevisst valg, men saker og lenker vi legger ut er tilfeldig. Vi er ikke et medium, vi legger ut relevante saker fra mediabransjen som vi kommuniserer til våre kunder og internt, sier Hølke til digi.no.

Til toppen