Mediebyrå med digital-TV som spesialitet

Det svenske medieformidlingsbyrået Media Broker er først ute i denne bransjen om å tilby løsninger spesielt rettet mot digital-TV.

Media Broker skal starte et eget konsulentselskap spesielt rettet mot digital-TVs muligheter og problem, skriver Resume. Underselskapet FaceIT skal kun konsentrere seg om nye medier, til forskjell fra resten av selskapet som har tradisjonelle medier som hovedarbeidsområde. Navnet har man valgt for å reflektere sammensmeltingen mellom Internett og TV.

Et av selskapets mål er å hjelpe annonsører til å danne beslutningsgrunnlag om hva TV-mediets digitale framtid innebærer for deres kommunikasjonsstrategi. Selskapet skal ledes av Olle Borgstav, som i dag er sjef for Media Brokers TV-enhet.

- Internettets store begrensning er at det vanskelig å fange opp forbrukerne og holde dem på tjenesten. Surfingen kan ses på som en ekstrem form for zapping med fjernkontrollen. Tradisjonell TVs unike fordel er at forbrukerne selv søker seg til programmet og blir til det er slutt, sier Borgstav til Resume. Han sier videre at det er fem problemer innen digital-TV som må løses; interaktivitet, standarden på boksene, motivere forbrukerne til å kjøpe disse, skape interesse fra seernes side og motivere distribusjonsselskapene til å bytte teknikk.

Media Broker, som selv påstår de er Sveriges tredje største, inngår i en nordisk mediekonstellasjon med blant andre MediaCom.

Til toppen