Mediebyrå tipser om hvordan du kan lure medieblad på Internett

Et norsk mediebyrå synes det er for galt å betale for søket på Kampanje.com og tipser kundene om hvordan de kan lure medieavisen og redaktør Hans Hjellemo.

"Hvorfor betale for noe du kan få gratis helt lovlig?" spør den interaktive sjefen i mediebyrået OMD Norway i det ferskeste e-nyhetsbrevet sitt.

Direktør Christian Astrup og redaktør Hans Hjellemo i Kampanje har tidligere jobbet sammen i NRK, men nå sitter de i hver sin leir i mediedammen: Astrup som den som skal formidle reklamepenger innen interaktive medier, Hjellemo som sjef for en observatør av mediebransjen.

Kampanje har nylig forsøkt å løsrive seg noe fra reklamejaget på Internett ved å ta betalt for deler av nettutgaven, inkludert søk i arkivet og artikler som har stått i papirmagasinet. Dette er noe mediebyrået ikke omfavner 100 prosent, blant annet fordi Astrup & Co synes søket er for dårlig:

"Kampanje har begynt å ta betaling for enkelte artikler på nettsidene. Dette er et interessant eksperiment som vi ønsker lykke til med. Men vi synes ikke det er lurt å ta betalt for å søke i artikkelbasen - det burde være gratis. Og det er det også om du bruker Google.com og gjør slik:"

I nyhetsbrevet gir OMD altså konkrete tips på hvordan du kan bruke søkemotoren Google til å komme deg rundt betalingen.

- Dette er noe som alle som benytter Google vet. Eller noe de i hvert fall burde visst. Det er også en av de fine tingene med Internett, vi benytter Google svært ofte når vi skal søke innenfor spesielle temaer og medier. Med litt fingring kommer du rundt betaltjenestene, sier Astrup (bildet) til digi.no.

Han kaller dette i realiteten for et innspill på betaltproduktet til Kampanje og er spent på reaksjonen.

- Vi ønsker dem lykke til. Vi er sikker på at det er betalingsvilje for visse typer artikler, men spørsmålet er om det er like stor vilje å betale for akkurat dette søket, spør Astrup.

Gjennom digi.no gir Hjellemo et langt svar på utfordringen fra sin tidligere kollega:

- Jeg synes det er frekt at et mediebyrå tipser i nyhetsbrev hvordan man kan omgå betaltjenestene våre. Jeg føler de samtidig følger litt dårlig med i timen. Arkivtjenester er online-tjenester som er mest utberedt å ta betalt for, for eksempel Atekst pluss DN.no sin arkivløsninger, sier Hjellemo.

Han lukket deler av Kampanje.com for noen uker siden og vil ikke oppgi konkrete tall etter så kort tid. Hjellemo medgir at det finnes hull i den tekniske løsningen, hvor folk får flere artikler selv om de bare har betalt for én.

Likevel; andelen som velger arkivtjenester, hevder han er stor.

- Vi har et arkiv som markedet åpenbart anser som verdifullt og vil fortsette med å ta betalt for søket. Disse tjenestene er en start, så får vi manøvrere kart og terreng i forhold til hverandre. Dette er ikke en endelig modell, og vi kaster oss i realiteten ut på dypt vann. De færreste av nettaktørene kan vel sies å ha funnet en forretningsmodell som fungerer ordentlig. Vi har imidlertid en kompetent stab og en verdifull stoffbase innenfor våre områder. Tiden er moden for å prøve. Samtidig skal vi ikke være redde for å endre på ting og endre beslutninger underveis, sier redaktøren og synes det er litt flatterende at mediebyrået finner arkivet såpass mye verdi i arkivet at de vil dele det med sine kunder.

- Vi bør vel egentlig ta dette som en kompliment, sier den konstituerte redaktøren som forteller at redaksjonell satsing på papirmagasinet blir minst like viktig som nettet for Kampanje fremover. I det siste har opplaget gått ned, og Hjellemo er usikker på hvor mye nettutgaven kannibaliserer på det månedlige magasinet.

P.S. Ifølge Kampanje-redaktøren står alle i redaksjonen på OMDs mailingliste. Sist fredag mottok redaksjonen, av en eller annen grunn, ikke det elektroniske nyhetsbrevet i postkassen.

P.P.S. OMD Norway hevder imidlertid at filtrering av forsendelser ikke ble gjort:
" Det ble ikke luket ut noen adresser før Ukenytt ble sendt. Noe slikt burde nok grense til snuskeri, noe vi generelt prøver å holde oss for gode til. Dessuten kan ImakeNews, som er systemet vi bruker til å lage og publisere nyhetsbrevet, tracke utsendelsene, hvem som åpner førstesiden og hvem som har lest de ulike artiklene. Der er det flere adresser til Kampanjes journalister. Christian fikk også en mail fra en av journalistene like etter at Ukenytt gikk ut, som ironisk påpekte artikkelens innhold." skriver en av rådgiverne for interaktive medier i OMD i en e-post til digi.no.

Til toppen