Ni dager med streik i 130 norske mediebedrifter er ikke nok til å endre publikums lesevaner. Sigurd Høst, som er forskningsleder ved Institutt for Journalistikk (IJ), tror medievanene kommer til å falle tilbake til det vanlige veldig fort.
- Streiken har omtrent vært som en lang påskeferie. Det er vanskelig å avvise at det kan skje en liten endring i medievanene, men det vil i så fall være en nokså marginal endring, sier Høst.
Ett mulig unntak er ifølge Høst forholdet mellom Dagens Næringsliv og Finansavisen. Mens Dagens Næringsliv stoppet helt opp på grunn av streiken blant journalistene, har Finansavisen kommet ut som vanlig.
- En effekt kan være at Finansavisen tar innpå Dagens Næringsliv. Jeg vil ikke utelukke at det blir en mindre justering av styrkeforholdet mellom de to næringslivsavisene, sier Høst.
Administrerende direktør Kurt Borgen i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) sier at han ikke tror at streiken har ført til vesentlige endringer i annonsemønsteret eller i lesemønsteret.
- Men faren er til stede. Spørsmålet er om konflikten varte lenge nok til å endre lesernes og annonsørenes vaner. Dette vil vi følge nøye i forbindelse med at vi gjennomfører en analyse av konsekvensene av konflikten, sier Borgen.
Les også:
-
Journalistene får 5 ukers ferie - noen 6
Første forhandlingsforsøk ble fiasko
Bilselgere.com jubler over journaliststreiken
E-trøbbel for streikende journalister
Redaktør synes streikende skal streike - ikke lage nettavis
Dagsavisen gir ut papiravis tross sterke protester
Nettredaktør griper til tastaturet under streiken
3.343 journalister i streik