Etter en Redaksjon 21-sending fikk Knut Olsen en e-post med følgende ubeskjedne innhold:
"DIN HØNSEHJERNEHOMOALIBABAROMPESLIKKER!"
Denne har han nå printet ut og hengt opp over pulten - til inspirasjon og oppmuntring for videre programledervirksomhet.
Medieforsker Trine Syvertsen mener utviklingen av digitale medier har bidratt sterkt til at publikums terskel senkes når det gjelder å ta kontakt med "autoriteter" på TV, i aviser eller på Internett.
- Grensene mellom autoritet og publikum er brutt ned. I alle aviser står journalistenes e-post-adresser, og TV-seere blir bedt om å sende SMS til programlederne under debattprogrammer. Dette er en grunnleggende endring. Tidligere var henvendelsene fra publikum ment som et innlegg i den offentlige debatten. Nå får programledere og journalister personlige e-post- eller SMS-meldinger fra folk de ikke kjenner. Det blir en pseudo-intimitet som ingen hadde forutsett, sier Syvertsen til digi.no.
- I gamle dager så mediene det som sitt mål å gjøre publikum til gode samfunnsborgere. Nå er mediene blitt et middel til å selge noe mens publikum skal bli aktive kunder, eller mediene er blitt et mål i seg selv. En fritidsaktivitet.
Ifølge Syvertsen er mediepolitikerne ambivalente i forhold til denne utviklingen, noe som kommer til uttrykk i de årlige mediemeldingene.
- Politikerne er skeptiske, men politikken de fører bidrar likevel til å videreføre denne tendensen der publikum ikke skal bli bedre borgere men bedre kunder, sier hun.
Og legger til at dette gjenspeiler seg i de diktene som alltid følger med mediemeldingene. - Gjennom disse diktene kan politikerne gi uttrykk for det de egentlig mener, påpeker Syvertsen.
- Men - og det er jo oppløftende - selv om publikum har blitt mer aktive når det gjelder å delta og å kommunisere med mediene, så har de ikke blitt bedre eller mer aktive kunder.