JUSS OG SAMFUNN

Medieforsker: - Nye medier skaper en pseudointimitet

- Nå får programledere og journalister personlige e-post- eller SMS-meldinger fra folk de ikke kjenner, sa Trine Syvertsen under årets Mediaforum. Konferansier Knut Olsen avslørte noen av de knallharde tilbakemeldingene han fikk fra folk som ikke likte Redaksjon 21.

Therese Werenskiold
15. okt. 2001 - 15:00

Etter en Redaksjon 21-sending fikk Knut Olsen en e-post med følgende ubeskjedne innhold:

"DIN HØNSEHJERNEHOMOALIBABAROMPESLIKKER!"

Denne har han nå printet ut og hengt opp over pulten - til inspirasjon og oppmuntring for videre programledervirksomhet.

Medieforsker Trine Syvertsen mener utviklingen av digitale medier har bidratt sterkt til at publikums terskel senkes når det gjelder å ta kontakt med "autoriteter" på TV, i aviser eller på Internett.

- Grensene mellom autoritet og publikum er brutt ned. I alle aviser står journalistenes e-post-adresser, og TV-seere blir bedt om å sende SMS til programlederne under debattprogrammer. Dette er en grunnleggende endring. Tidligere var henvendelsene fra publikum ment som et innlegg i den offentlige debatten. Nå får programledere og journalister personlige e-post- eller SMS-meldinger fra folk de ikke kjenner. Det blir en pseudo-intimitet som ingen hadde forutsett, sier Syvertsen til digi.no.

- I gamle dager så mediene det som sitt mål å gjøre publikum til gode samfunnsborgere. Nå er mediene blitt et middel til å selge noe mens publikum skal bli aktive kunder, eller mediene er blitt et mål i seg selv. En fritidsaktivitet.

Ifølge Syvertsen er mediepolitikerne ambivalente i forhold til denne utviklingen, noe som kommer til uttrykk i de årlige mediemeldingene.

- Politikerne er skeptiske, men politikken de fører bidrar likevel til å videreføre denne tendensen der publikum ikke skal bli bedre borgere men bedre kunder, sier hun.

Og legger til at dette gjenspeiler seg i de diktene som alltid følger med mediemeldingene. - Gjennom disse diktene kan politikerne gi uttrykk for det de egentlig mener, påpeker Syvertsen.

- Men - og det er jo oppløftende - selv om publikum har blitt mer aktive når det gjelder å delta og å kommunisere med mediene, så har de ikke blitt bedre eller mer aktive kunder.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.