Medieforvaltningen med nødutgang

I den nye digitalradiokonsesjonen som nå er tildelt, har Statens Medieforvaltning lagt inn en nødutgang. Ved vesentlige tekniske endringer i markedet, kan konsesjonen tas opp til nye forhandlinger.

Direktør Ivar Andenæs i Statens Medieforvaltning begrunnet i dag hvorfor søkeren Radio 2 Digital fikk tilslag på den siste digitalradio-konsesjonen. Andenæs startet med å beskrive vinneren og søknaden før han navnga denne.

- Vi har lagt vekt på rapporten fra vår økonomiske rådgiver som har gått igjennom begge søknader grundig. Søkeren har et gjennomarbeidet prospekt hvor man har forpliktet seg til en variert programmeny som vil utfylle dagens radiotilbud. Det var en forutsetning for konsesjonen at vinneren skulle bidra til et større mangfold. De kan starte opp kjapt, og dermed ta del i utbyggingen av DAB-nettet fra første stund. Vinneren er altså Radio 2 Digital, sa Andenæs på pressekonferansen i dag.

Det som skiller denne DAB-konsesjonen fra de andre, er hovedsakelig at Statens Medieforvaltning nå prøver å sikre seg mot å sitte med skjegget i postkassa om det kommer store teknologiske og tekniske endringer i markedet.

- Vi har laget et smutthull i konsesjonen; skjer det vesentlige tekniske endringer, kan Statens Medieforvaltning ta opp konsesjonsforhandlinger om det. Også konsesjonshaveren har rett til å ta opp spørsmål til reforhandling, sier Andenæs.

Ole Sæther, administrerende direktør i Norsk Aller AS, ser for seg to ulike scenarier for utviklingen av Radio 2 Digital:

- Vi har et optimistisk og et realistisk scenario. Det optimistiske går ut på at vi skal ha en cash flow på minimum 24 millioner kroner. De realistiske går på at vi skal ha 50,9 millioner kroner i cash flow, og det er også det beløp våre eiere har garantert for, kunne Sæther fortelle i dag.

Konsesjonsvilkårene er utarbeidet av Statens Medieforvaltning og godkjent av Kulturdepartementet i siste instans. Som del av disse vilkårene har eierne bak konsesjonsvinneren forpliktet seg til at ingen av dem skal ha mer enn én tredjedel av eierandelen fram til 2010.

Radio 2 Digital har delt opp sin satsing i to faser, hvor den ene starter 1. april neste år. Da skal den digitale radiokanalen starte sine sendinger. Men tilbudet til de omlag 200 nordmennene som i dag eier en DAB-radio, vil i hovedsak bestå av innkjøpte programmer. Først når DAB-dekningen i Norge kommer over 50 prosent, er planen at radiokanalen skal starte med ordinære sendinger.

Fase to tror sjefen i Radio 2 Digital, Alf Lande, starter rundt år 2005.

- Vi tror det er fem til seks år inn i framtiden før DAB-teknologi blir dominerende, sier han.

Til toppen