Mediegiganter stifter europeisk reklameorganisasjon for Internett

Yahoo!, Lycos og MSN er med på å bygge en paraplyorganisasjon som skal skryte av online-reklamen.

Financial Times melder at Europas største internettaktører vil bygge en egen organisasjon som skal fremme online-reklame. Den skal hete European Interactive Advertising Association (EIAA) og vil ha sin base i London.

Den britiske avisen sier at organisasjonen tror på en økning på mellom 5 og 7 prosent av det totale reklamevolumet om fem år. Per i dag er økningen på rundt én prosent.

Sjefen for det største annonsenettverket i Europa, AdLINK, Michael Kleindl, skal være styreleder for den nye organisasjonen.

- EIAA blir et fremskritt for mediekjøpere og selgere ved å øke alles forståelse for Internett som medium, sier han i en pressemelding fra organisasjonen som medieavisen Propaganda siterer.

Kleindl mener Internett som medium nå har nådd en kritisk masse og bør være en helt naturlig del av mediemiksen.

EIAA har planlagt en undersøkelse som skal adressere annonsørenes behov for å forstå og sammenligne styrker og svakheter ved de ulike medieplattformene. Organisasjonen skal blant annet undersøke effekten til de forskjellige annonseformatene - TV, radio, trykte og interaktive medier på forbrukere i Frankrike, Tyskland og Storbritannnia, skriver Propaganda.

AOL Europe, T-Online, Tiscali, Yahoo! Europe, Lycos Europe, AdLink Internet Media og Microsofts MSN Europe er blant selskapene som er medlemmer av den nystiftede organisasjonen.

Til toppen