Mediemarkedet stuper, men nett og kino i vekst

Det norske mediemarkedet opplevde en omsetningssvikt på 11,1 prosent i første halvår sammenliknet med samme periode i fjor, viser tall fra Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MiO).

- Jeg kan ikke huske at vi har hatt så stor svikt i medieomsetningen i et enkelt halvår noen gang, sier Roar B. Sletner i Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MiO) til digi.nos søsterpublikasjon Propaganda.

MiOs såkalte mediebarometer, som gjengir utviklingen i mediekjøp målt i kroner, viser et annonsemarked som fortsatt ikke har hentet seg inn etter terrordagen 11. september i fjor.

- Dette indikerer at mediebransjen, som reklamebransjen, nok er blitt enda mer konjunkturfølsom enn tidligere, og utslagene er mer dramatiske enn hva vi tidligere har vært vant til, sier Sletner til Propaganda.

MiO-tallene viser ellers at det er mediekanalen Internett (20 prosent) og kino (hele 57 prosent) som vokser mest i første halvår, mens radio ligger aller dårligst an (minus 20 prosent).

Les mer på Propaganda:

Til toppen