Medierådgiverne bevisste på jukseklikk

Det finnes stadig nettsteder som klikker på annonsekampanjer for å skru opp verdien av nettstedets annonseplasser, og dermed selge annonser dyrere. Medieformidlerne følger nettbransjen med argusøyne og sier at situasjonen er blitt bedre .

Jon Ragnar Steg, daglig leder av annonsebyrået CIA Interactive Norway AS, sier til digitoday.no at bransjen må ordne opp i dette problemet.

- Min erfaring er at dette skjer, selv hos de store og etablerte aktørene. Dette er et problem jeg forutsetter at det blir ordnet opp i, sier Steig til digitoday.no.

Han mener at problemet har sin rot i uvitenhet.

- Jeg tror ikke folk klikker med vilje, men jeg tror at dette har noe med kunnskap og modenhet å gjøre, sier Steig til digitoday.no.

- Men parameteret med klikk per annonse må man ta med en klype salt, sier Steig. Han mener at for en annonsør kan det være like fruktbart å tenke mer på merkevarebyggingen som skjer ved å ha nettannonser.

- Det er ingen automatisk sammenheng mellom antall klikk på en annonse på ett nettsted, og antall kunder som kommer fra dette nettstedet, sier Steig.

Prosjektleder i annonsebyrået MediaCom AS, Siri Smith, sier til digitoday.no at de ser på dette som et "ikke-problem" men at hele tiden har argusøyne på hva som skjer med kampanjene.

- Vi slår meget hardt ned på dette når det skjer, og dessverre så skjer dette. Men det er ikke noe stort problem i bransjen generelt, sier Smith. Hun anslår antall tilfeller de oppdager til "ett par alvorlige i halvåret."

- Å klikke på egne annonser for å skru opp prisen, blir som å bite seg selv i halen, sier Smith. Hun mener at dette for det aller meste skjer fra unge og uerfarne selgere som ikke helt vet hva de driver med.

Smith sier at medieomtalen rundt Spray Network, og et selger som klikket på egne annonser på nettstedet, satte en støkk i bransjen, og at tilfellene nå er langt mindre.

Til toppen