Medierapport nummer 1 fra digitoday.no

Velkommen til Medierapporten - en nyhet fra digitoday.no. Vi håper med denne rapporten å tilfredstille noe av sulten til vårt mest mediehungrige publikum.

I motsetning til våre daglige nyhetsvarslinger, vil Mediarapporten komme i e-postboksen din én gang i uken. Hver fredag tar vår nyhetsredaktør og medieredaktør Herman Berg sikte på å gi deg synspunkter rundt uken som er gått, sett i et medieperspektiv.

Nyhetsbrevet tar utgangspunkt i digitodays egenproduksjon, hovedsakelig i forbindelse med medieseksjonen som fokuserer på digitale medier. Men oppsummeringen inkluderer også andre mediekilder, både nasjonale og internasjonale.

Nyhetsbrevet er helt gratis - det eneste vi krever fra deg er at du forteller oss hva du heter, hvor gammel du er, hvor du jobber hen og, naturligvis, e-postadressen din.

Brevet er reklamefinansiert, så du må nok tåle noen annonser i forsendelsene. Men for deg som er interessert i mediestoff, er jo dette en naturlig del av hverdagen.

Hvis du har lyst til å melde deg på, kan du sende en mail til denne adressen: Medierapporten@digitoday.no.

Husk å sende disse opplysningene og merk mailen "Medierapporten" i tittelfeltet:
  • Navn
  • Alder
  • Arbeidsplass
  • Tittel
  • E-post adresse

Nyhetsbrevet blir lagt ut på weben tre dager etter at den er sendt til abonnentene.

Dette er første utgave: uke 1 i et nytt årtusen:

"Første uken på nyåret var delvis preget av at de fleste må dra i gang strikkmotoren for å komme opp i normalt tempo. Dermed har det vært en relativt rolig start på medieåret, mye preget av etterdønninger fra jula (med unntak av et sentralt, statsfinansiert hus i Oslo).

Bestilte du kinobilletter i romjula, var du én av 7.000 nordmenn, noe som er ny rekord, ifølge Filmweb. Sakte, men sikkert har en del folk begynt å skjønne å at det å bestille kinobilletter over web kan være like fornuftig som å stå i telefonkø

Se: 7.000 nettbilletter i romjulen (digitoday.no/media)

Langt mer alvorlig er naturligvis skjebnen til dotcom-selskapene, der konkursene har vært dagligdagse de siste månedene. Det å selge forbruksvarer til konsumenter over Internett har foreløpig vist seg å være en flopp, noe både musikkbutikken Boxman og felleskjøpet LetsBuyIt.com N.V. er bevis for; den ene død - den andre halvt bevisstløs.

Den siste spikeren i Boxman-kista ble ettertrykkelig slått fast da konkurrenten Bertelsmann AG kjøpte varemerket og nettadressen kun for å hindre at andre får tak i det.



Samtidig meldte LetsBuyIt.com,et annet internettkonsept av svensk opprinnnelse, at ledelsen går av, man legger ned i 11 land og opprettholder kontorer kun i tre markeder.

Det eneste stedet hvor julefreden aldri helt sank inn, var nok på Marienlyst i Oslo. Mens en professor fra BI i lang tid har slitt med å fylle stolen etter Einar Førde og til slutt måtte går, forlot nyhetssjef Tom Berntzen fredag det hvite huset...


...og frigjorde en del av fartsdumpene for en annen sterk personlighet med store nyhetsambisjoner; heldigitale Tor Fuglevik.

Fuglevik må ha gode dager i NRK, når samtidig meldingen kommer om samtaler mellom NRK, TV 2 og Telenor om et digitalt samarbeid som kan resultere i et felles superselskap. Det er verdt å merke seg at det opprinnelig var digitoday.no som tre dager inn i det nye året publiserte den opprinnelige invitten fra Telenor om et bredt TV-samarbeid for å gi alle nordmenn digitale dekodere. Dette for virkelig å utnytte det digitale sendenettet og få til en nasjonal utberedelse av digitalfjernsyn.


Les: Telenor vil gi alle digital dekoder (digitoday.no/media)

Både ViaSat, Canal Digital, UPC og Telenor Avidi vil muligens protestere mot at det finnes et slikt behov så lenge de selv sitter med digitale dekoderløsninger. Men digitodays melding om at Nokia snart lanserer "Media Terminal" i Norden, en fellesboks som kan takle både TV, Internett og spill, gjør at behovet for en felles dekoderstandard bare øker.

Les: Telenor vil gi alle digital dekoder (digitoday.no/media)


I Akersgata har det lenge vært stille etter at alle papiravisene én etter én bestemte seg for å skille ut sine multimediesatsinger i fjor. Schibsted begynte i fjor å tømme avisene sine for ressurser for å fylle opp lokalene i det nye satsingsområdet i Sentral-Europa.

Blant annet gikk VGs multimediesjef Frode Nielsen til gratisavisen 20 Minuten Holding AG hvor også tidligere SOL-redaktør Niels Røine befinner seg.

Men nå er det én som går motsatt vei: Rutinerte Sverre Amundsen, som de siste årene har bygd opp den norske gratisavisen avis1, starter som sjef for Aftenposten Interaktiv.



På den internasjonale arenaen har distribusjonskonseptet Napster vunnet nok en musikalsk seier etter at de store nå begynner å legge ned stridsøksen. Først ut var Europas største medieselskap Bertelsmann (med BMG i stallen) - nå er det Edel Records.

Les: Ny nøkkel-allianse for Napster (digitoday.no/media)

Samtidig måtte Yahoo! gi opp salget av nazi-effekter på alle tjenestene sine og den gamle mediemogulen Rupert Murdoch gir opp en sentralisert internettsatsing.
Les:


Til slutt er det synd å måtte konstatere at også andre medieaktører enn de digitale sliter for tiden. For Kennedy-familien er ikke begynnelsen av år 2001 særlig lystig. Etter at John F. Kennedy Jr. omkom i en flyulykke i juli 1999, overtok franske Hachette Filipacchi hjertebarnet, magasinet George.

Nå legges det ned, halvannet år etter at bladet mistet sin frontfigur.

Les: Hachette Filipacchi shutters George (Mediaweek)


Og hvis du har lyst til å melde deg på, kan du altså sende en mail til denne adressen: Medierapporten@digitoday.no.

Husk å sende disse opplysningene og merk mailen "Medierapporten" i tittelfeltet:

  • Navn
  • Alder
  • Arbeidsplass
  • Tittel
  • E-post adresse
Til toppen