JUSS OG SAMFUNN

Medieuke 3: Trykkende i Schibsted

Mens uke 2 mest var preget av turbulens i de digitale kanalene generelt og NRK spesielt, kunne nettbrukerne i forrige uke takke de trykkeriansatte i Nydalen for et oppsving i det elektroniske innholdstilbudet.

22. jan. 2001 - 22:03
Gunnar NordbyThe New York Times CompanyLes saken her



Torsdagens gratisutgivelse av papiraftenposten på Internett la såpass press på ledelsen i Aftenposten og motparten, Aftenpostens Grafiske Klubb (AGK), at PDF-avisen ble en engangsforeteelse.

Natt til fredag ble konflikten løst:
Les: 3000 lastet ned Aftenposten gratis

Uroen i NRK nådde nylig sitt klimaks, da styreleder Torger Reve trakk seg fra stillingen fordi han ikke maktet å finne ny kringkastingssjef etter Einar Førde (som formelt går av i oktober 2001).

Ved utgangen av forrige uken bekreftet kulturminister Ellen Horn at Anne Carine Tanum blir ny styreleder. Horn utnevnte nytt NRK-styre på en ekstraordinær generalforsamling fredag. Ny nestleder i styret blir direktør Kåre Rommetveit ved Universitetet i Bergen. Også Thor Bjarne Bore (tidligere Stavanger Aftenblad) er det funnet en styremedlemsplass til, mens resten av de gamle styremedlemmene fortsetter i det nye NRK-styret.


Og mens NRK sliter med økonomi og et uavklart lederspørsmål, bruker TV 2-sjef Kåre Valebrokk tiden til å pynte bruden før børsnotering. TV 2 omorganiseres til et konsern med tre datterselskap.


Så til den store nyhetssaken i mediebransjen den siste uka: Den planlagte (men fortsatt svært ulne) digitalfusjonen mellom tele- og mediegigantene NRK, TV 2 og Telenor.

Ikke uventet reagerte Fremskrittspartiets mediepolitiske talsmann Per Sandberg med skepsis til at allerede sterke markedsaktører søker sammen. Det som først startet som partiet mot økte skatter, avgifter, vinmonopol og veterinærer (ja, faktisk), frykter at en ny monopolsituasjon oppstår dersom planene blir satt ut i livet. Følgelig tok Sandberg opp den planlagte digitalfusjonen i Stortingets spørretime.

Der svarte kulturministeren at hun slett ikke var bekymret, men tvert imot hilser samtalene om samarbeid velkommen.


I forlengelsen av denne debatten har professor Knut Lundby ved Universitetet i Oslo tatt til orde for opprettelsen av et nytt Konvergensdepartement. Dette departementet skal blant annet ha NRK og Telenor som ansvarsområde og styre lovgivningen innenfor IT, media og tele. Stortinget forholder seg imidlertid noe avventende til forslaget.


TV 2 Interaktiv har åpenbart et meget klart fokus på at den interaktive virksomheten skal ha flere økonomiske bein å stå på enn kun den tradisjonelle bannerannonsen. Gunnar Stavrum mener at selskapet "i løpet av få måneder kommer til å ta betalt for web-TV-innhold formidlet via bredbånd".


Andre er atskillig større fremtidsoptimister hva nettannonseringsmarkedet angår. Analysebyrået Forrester Research presenterte denne uke en ny forskningsrapport, kalt 'Online Advertising Eclipsed', der det konkluderes med at europeisk nettreklame vil vokse til hele 50 milliarder kroner i 2005. Bare i Norden skal Internett-markedsføringen opp med formidable 730 prosent.


Oppsigelsene har imidlertid herjet i mediehusene og Internett-selskap verden over den siste uka, og verst ute er LetsBuyIt.com som onsdag måtte levere inn sin egen konkursbegjæring for en nederlandsk rett. Men e-handelseselskapet har fått surstoff på overtid.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

NBC, sier på sin side opp 150 nettansatte. AltaVista, sparker en fjerdedel av de ansatte.


Her hjemme skal Metropol visstnok ha kjøpt NRK Metro. NRK avviser det,


Ingen medieuke er komplett uten at minst et par profilerte ledere takker for seg. Nordmannen Jan O. Frøshaug, i Egmont går av i april. ScanFact-gründer Svein Løvås, i Gallup takker også for seg.


P.S.
Om du liker det eller ei - nedtellingen til TV- og Internett-prosjektet 'Big Brother' har begynt - Big Brother
D.S.

Hvis du har lyst til å få denne i e-posten hver fredag, kan du sende en mail til: Medierapporten@digitoday.no.

Husk å sende disse opplysningene og merk mailen "Medierapporten" i tittelfeltet:

  • Navn
  • Alder
  • Arbeidsplass
  • Tittel
  • E-post adresse
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.