RESULTATERFINANS

Medvind for norsk søkespesialist

Leverer langt bedre enn budsjett.

TOMMEL OPP: Comperio-direktør Trond Renshusløkken (bildet) kan smile etter solide tall for årets første kvartal.
TOMMEL OPP: Comperio-direktør Trond Renshusløkken (bildet) kan smile etter solide tall for årets første kvartal. Bilde: Marius Jørgenrud
12. mai 2014 - 10:34

Comperio la i fjor om forretningsmodellen fra salg av programvarelisenser til å bli et renskåret konsulentselskap med søketeknologi som spesialområde.

Formaningen fra eierne var å bli færre høvdinger og flere indianere. Kostnadene måtte ned.

Snuoperasjonen har gitt hyggelig utslag på selskapets økonomi, viser tallene fra første kvartal som de presenterer i dag.

Omsetningen endte på 12,5 millioner kroner, noe de oppgir er vesentlig foran budsjett. Bunnlinjen er også betydelig bedret. Driftsresultatet på 2,5 millioner kroner gir en margin på 20 prosent, hvilket må sies å være sterkt for et konsulentselskap.

Administrerende direktør Trond Renshusløkken gir følgende forklaring på den økte lønnsomheten overfor digi.no:

– Det skyldes to ting. Vi har vunnet kontrakter på flere store utviklingsprosjekter gjennom høsten og vinteren. Samtidig har vi blitt færre mennesker og redusert kostnadene betydelig. Da får vi ekstreme utslag på bunnlinjen, sier han.

Ifølge Renshusløkken har de nemlig levert vel så mange konsulenttimer og nesten identisk topplinje eller omsetning som på samme tid i fjor, da kostnadene var høyere og lønnsomheten anstrengt.

For tiden har de oppdrag med å levere søketjenester for kunder som blant annet Gjensidige, Posten, Gyldendal og Sintef.

De har valgt å satse både på Microsoft-teknologi og åpen kildekode-løsninger som ElasticSearch, og opplever at det ligger mange utviklingsprosjekter å venter i markedet, som for dem inkluderer hjemlandet Norge, Sverige og England.

Nå som den litt roligere sommerperioden står for tur vil ordreinngangen falle naturlig, men til høsten tror Comperio-sjefen igjen på god vekst.

– For året som helhet håper jeg på en solid bunnlinje. Vi er mest opptatt av å vise for eierne våre at forretningsmodellen er lønnsom. Målet er at vi hvert år skal klare minst 10 prosent vekst på bunnlinjen og 20 prosent økning av topplinje. Det er masse utviklingsprosjekter der ute, så vi skal vokse fremover, men vi skal gjøre det med kontroll på utgiftene.

Comperio ble etablert som en avlegger av Fast Search & Transfer i 2004. Selskapet solgte lenge Fast-lisenser, også i en periode etter at Microsoft kjøpte opp Fast, men har nå staket ut en ny kurs som konsulentselskap.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.