Mega-underskudd i Lastminute.com

Britiske Lastminute.com, med norske Venture Partners på eiersiden, tapte 240 millioner kroner i første regnskapshalvår - av en omsetning på 17,4 millioner kroner.

Det britiske netthandels-selskapet Lastminute.com taper penger som en sil. Selskapet tapte hele 17 millioner pund, 240 millioner kroner, i første regnskapshalvår som ble avsluttet mars i år. Selskapet omsatte for 1,24 millioner pund, 17,4 millioner norske kroner.

Trass gigant- tapet er verken Lastminute.com sjefen, Martha Lane Fox, eller markedet skuffet. Ingen hadde ventet at selskapet skulle tjene penger, heller tvert imot. Det som gleder disse er at selskapets tap blir oppveid i flere brukere. I siste regnskapskvartal hadde selskapet 65.387 kunder. Dette er en god dobling fra samme periode året før, da selskapet hadde 28.687 kunder.

Aksjemarkedet sendte Lastminute.com opp 3,4 prosent på børsen etter at resultatene ble kjent torsdag. Dette er gledelig for selskapet som etter sin inntreden i aksjemarkedet opplevde et knusende fall. Mye av grunnen til dette var at man mente selskapet var bare et av "disse internett-selskapene med trøbbel."
Les:
Lastminute.com tar av fra City
Lastminute: - Kunne ikke klart oss uten norsk kapital
Lastminute.com mest kjente merkenavn på nett

Lastminute.com kommer sannsynligvis ikke til å tjene penger på lang tid fremover og noe av grunnen til det er merkenavn-bygging. Selskapet har brukt nærmere 8,4 millioner pund, 117.71 millioner norske kroner, på reklame og markedsføring siden tjenesten ble lansert oktober 1998, melder Wall Street Journal.

Thomas Høegh i Arts Alliance og Venture Partners har stått sentral i oppbygningen av Lastminute.com.

Til toppen