Mellomledd på pengejakt

Det er kjekt å ha pekere til nettstedet sitt fra søketjenester, men verdien av slike pekere blir først stor dersom disse pekerne er blant de første i søkeresultatene. Det høres enkelt ut, men dessverre er det ikke alltid at det er så lurt likevel.

Det er flere måter å få pekere til nettstedet sitt høyt opp på resultatlistene til søketjenestene. Noen steder kan eller må man betale for det. Andre steder må man kunne bransjens lure knep, eller betale for hjelp fra noen som kjenner disse knepene.

Det er lurt å være litt forsiktig, for noen ganger er nok disse knepene basert på gjetting, rykter og litt overtro.

Popularitet og penger

For å komme høyt opp på resultatlistene uten å betale for det, må nettstedet ikke bare være relevant i forhold til ordene det søkt etter, det må gjerne være populært også. I søkemotorbransjen betyr dette gjerne at mange andre nettsted har pekere til ditt.

Har man ikke så mange venner kan man selvsagt lage alle disse pekerne selv.

Søketjenestene regner gjerne dette som juks og forsøker å sile ut slikt med analyse av sider og pekere. Da forsøker juksepavene å lage smartere sider.

Med jevne mellomrom utfører jeg det som kalles egosurfing, jeg søker etter mine egne sider. Nå og da finner jeg nemlig nettsted som har kopiert innholdet mitt. Forleden fant jeg en kopi av en av sidene mine på et heller tvilsomt nettsted. Alle originale pekere var byttet ut med pekere til nettsted med porno. En liten trøst var at siden min delte skjebne med noen tusen andre nettsider.

Målet var antagelig å øke populariteten til noen pornonettsted, og samtidig forøke å gjøre dem relevante for en hel del tilfeldige søkeord. I praksis fikk de et stort antall uvenner som bruker en del ressurser på å stoppe dem.

En annen teknikk er å kjøpe opp domenenavn som allerede er registrert i kataloger og som har mange pekere rettet mot seg. Ben Edelman fra Harvard Law School har gjort en interessant studie av det pornografiske nettstedet Tina's Free Live Webcam som etter hvert fikk 4525 alternative domenenavn. (Dem som er mest interessert i denne Tina må jeg nok skuffe, det ser ut til at hun fant på noe annet å gjøre fra 24. april i år.)

Tilfeldig forbipasserende

Begge triksene som er nevnt over har som formål å tiltrekke seg besøkende som egentlig var på jakt etter noe helt annet. Hvor sannsynlig det er at slike tilfeldig besøkende legger igjen penger på et kapret nettsted vet jeg ikke, men noen lar seg vel friste.

De fleste surfer bare videre. Andre lurer på hvorfor bedriftens nettfilter stoppet siden. De vet ikke at siden som ble filtrert vekk seiler under en skog av falske flagg.

Penger og popularitet - del II

2. april annonserte Looksmart en ny forretningsmodell og benyttet anledningen til å oppgradere samtlige kunder, enten de ville det eller ikke. Fra og med denne måneden tar Looksmart betalt per klikk.

Rangeringen ser ut til å skje som før, og alle betaler samme pris: 15 cent. Likevel er det en slag betalt rangering, for når et nettsted har brukt opp klikkebudsjettet sitt blir det midlertidig tatt ut av katalogen fram til eieren betaler mer penger til Looksmart.

I en overgangsperiode har alle som allerede hadde betalt for å bli registrert i Looksmart fått tildelt 100 gratis klikk hver måned i 20 måneder.

Det er langt fra alle nettsted som har en fortjeneste på 15 cent eller mer per besøk.

Looksmart tar gjerne enda mer penger dersom det er mulig. Dersom et nettsted tilbyr et affiliate-program hvor nettsted som sender dem trafikk får provisjon på salg, forebeholder Looksmart seg retten til bruke slike provisjonslenker. Først 15 cent per klikk og deretter provisjon på eventuelle salg.

Besøker du et diskusjonsforum for søkemotorer i disse dager er det lett å finne opprørte Looksmart-kunder.

I engelsktalende land har Looksmart vært en populær nettkatalog fordi den brukes av søketjenesten til Microsoft.

Kostnad per salg

For å demonstrere livets harde realiteter bør jeg antagelig vise et lite regnestykke for å beregne kostnaden per salg.

For å bruke norsk priser sier jeg at 15 cent er kr 1,30. Dette er prisen per klikk.

Prisen per besøk, nettstedets kontaktpris, er litt høyere. Noen besøkende vil avbryte besøket før den første siden er ferdig lastet. Hvor mange avhenger gjerne av hvor lang tid det tar å laste siden. Internettet preges ikke akkurat av tålmodige brukere.

Hvis jeg sier at i dette tenkte tilfellet er det 3 prosent som avbryter opplastingen av den første siden så er kontaktprisen kr 1,34.

Det virkelig viktige tallet er konverteringsraten. Hvor mange av de besøkende bestemmer seg for å kjøpe noe? Dette avhenger av to faktorer. Det første er at nettstedet faktisk var relevant i forhold til det brukeren søkte etter. Deretter avhenger alt av at nettstedet har en kjøpevennlig design.

Igjen tar jeg et tall rett ut av luften og sier at 10 prosent begynner å fylle handlekurven. Dessverre avbryter 25 prosent av disse besøket før de kommer til selve bestillingen. Likevel er det 7,5 prosent som kommer fram til målstreken i min tenkte nettbutikk, betalingen.

Noen faller av også i betalingsdelen av tjenesten. Igjen er dette avhengig av hvordan denne funksjonen er realisert og hvilke betalingsmuligheter som er tilgjengelig. Jeg velger et nytt tilfeldig tall og sier at 6,7 prosent, det er én av femten, ikke fullfører betalingen. Noen taster feil kontonummer og andre har ikke penger på kontoen.

I mitt tenkte eksempel fullfører dermed 7 prosent av de besøkende et kjøp, og prisen per salg er kr 19,14. For noen er dette småpenger, for andre er det i høyeste laget å betale til et mellomledd.

Om jeg har regnet feil får jeg sikkert lese om det i debatten til denne artikkelen. Det jeg er helt sikker på er at mange lesere kan vise til helt andre tall for hvor mange besøkende som kjøper og betaler. Det er stor variasjon fra nettbutikk til nettbutikk.

Plassauksjon

For å se det hele i perspektiv kan det være interessant å ta en tur innom Overture som auksjonerer bort søkeord. Den som byr høyest på et søkeord eller kombinasjon av søkeord får høyest plassering i resultatlisten. Brukernes problem er at det er lite sannsynlig at det er de mest relevante og billige nettstedene som byr høyest.

Enkelte ord og kombinasjoner får imponerende bud. Jeg er har latt meg fascinere av kombinasjonen online gambling hvor budene stadig vekk er oppe i 15 til 20 dollar per klikk. Noe sier meg at pengespill på nettet er en lønnsom virksomhet.

De to eller tre høyeste budene hos Overture blir brukt av partnerne til denne søketjenesten. Microsoft er en av disse partnerne.

Ny modell betyr nye mål

En interessant liten detalj er å se på hva som skjer med annonsørens mål når modellen endres til betaling per klikk.

Med en fast pris for annonseplass eller betaling per annonsevisning har annonsøren gjerne ønsket en høyest mulig klikkerate. Dette kan være litt misvisende, for det egentlige målet bør være høyest mulig Return on Investment (ROI). Det gjelper lite med en høy klikkerate dersom konverteringsraten er forsvinnende liten.

Når annonsøren skal betale per klikk kommer konverteringsraten i fokus. Mens den som selger annonseplass gjerne vil ha så høy klikkerate som mulig ønsker annonsøren høy konverteringsrate. Flest mulige klikk må bli til salg.

Det skal bli spennende å se hvordan den nye forretningsmodellen til Looksmart oppfører seg over tid.

Én ting er sikkert; den støtter opp under betalingstjenester.

Til toppen