Men nettreklamen er ikke død...

Analytikerne i Forrester Research tror markedsførere vil fortsette å pumpe penger inn på nettet, så snart dagens depresjon går over.

Mye har vært sagt om reklame og markedsføring på nettet. og i det siste har det meste vært negativt - mediekommentatorer og analytikere har konkurrert om å le av annonsebaserte forretningmodeller.

Men analyseselskapet Forrester Research Inc mener nedgangen i markedet bare representerer en midlertidig depresjon, og at markedsførerene vil fortsette å pumpe pengene inn, på bekostning av papirmedier og TV.

En fersk rapport digitoday.no har fått tilgang til, viser stor optimisme på vegne av dem som er avhengige av markedsførernes kroner for å overleve.

Nesten 60 prosent av markedsførerene Forrester snakket med for rapporten 'Online Advertising Eclipsed' mente de ville doble sine budsjetter for markedsføring i digitale kanaler innen 2003.

I overkant av 60 prosent sier de vil ta penger fra budsjettene for tradisjonelle medier, som papirmedier, TV og direktemarkedsføring (DM) gjennom posten.

En av grunnene til de positive fremtidsutsiktene for nettfolket, er at forbrukerne er blitt flinkere til å ta i bruk teknologien enn det Forrester spådde for ett år siden. E-handel fungerer, og folk bruker nettet mer både i USA og Europa.

Analytikerne mener markedsførerene vil bruke mediet mer effektivt - ikke bare korte bombekampanjer med bannerannonser. Både e-post og andre typer reklame vil få økende betydning, og det skal bli brukt mer enn 360 milliarder kroner på ren nettmarkedssføring innen 2005.

Senest i forrige uke fikk Yahoo!, smake steken da markedet sendte aksjen i gulvet som følge av dårlige utsikter for annonsebaserte tjenester.

Annonsemarkedet for Business to business (b2b) skal også få god økning i omsetningen. Selskapene kommer til å ville reklamere overfor andre selskaper, og rekrutteringannonser alene vil utgjøre hele 32 milliarder kroner på budsjettene.

Forrester ser også for seg at endel selskaper som hittil har sittet på gjerdet - som bilprodusenten Chrysler - nå vil komme inn på markedet. Nå har det stabilisert seg, og dermed kommer de konservative inn med pengene sine.

Europa vil bruke 50 milliarder kroner på nettreklame i 2005, og de pengene vil komme fra budsjetter som tidligere ble benyttet til 'gammeldags' papir- eller TV-reklame.

På tross av høyere avgifter på internettilgang, tregere teknologiutvikling og lavere gjennomsnittsinntekt, vil Europa kunne skilte med en vekst i markedsføringsbudsjettene for digitale kanaler på hele 52 prosent per år.

Til toppen