Men operatørene holder tett om mobiltyvens bruk av telefonen

Tyveri av mobiltelefoner faller dramatisk på grunn av et nytt varslingssystem. Men forsøker noen å bruke din stjålne mobiltelefon, varsler ikke Telenor Mobil og Netcom verken politiet eller deg.

Et nytt system for anmeldelse av mobiltelefoner utviklet på Majorstua Politistasjon i Oslo skal forhindre at det blir stjålet 35.000 mobiltelefoner i år slik det ble i fjor. Det nye systemet sporer serienummeret på mobiltelefonen din. Men tyvene har fremdeles smutthull.

Alle nyere mobiltelefoner har et serienummer som mobiltelefon-leverandørene kan bruke til å sperre samtaler - uansatt om man bytter abonnementsbrikke i telefonene. Fordi et abonnement er koblet til et navn og en adresse, legger man igjen et bevis på tyveri/heleri hvis man forsøker å bruke telefonen.

Ingen vil innrømme det direkte, men etter hva digi.no forstår, kan stjålne mobiltelefoner fremdeles brukes i enkelte deler av Øst-Europa og GSM-land i Asia.

Til tross for at sperremuligheten har eksistert en stund, er det først i disse dager politistasjoner og lensmannskontorer over hele landet tar i bruk systemet. Folk har ikke meldt fra om nummeret tidligere.

Sammen med Telenor Mobil og Netcom har prosjektleder Roger Finstad på Majorstua Politistasjon utviklet rutiner for anmeldelse av stjålne mobiltelefoner. Eieren fyller ut en særskilt erklæring som politstasjonen fakser til mobiloperatøren som så sperrer telefonen.

- I tiden vi har brukt systemet er antall bilinnbrudd, som stort sett skyldes mobiltelefontyveri halvert her på Majorstua. Fra anmeldelse til sperring går det nå 20 minutter. Vi tror tallene vil falle dramatisk etter hvert som alle politidistriktene i landet tar våre rutiner i bruk, sier Finstad til digi.no.

Finstad forteller at systemet foreløpig legger ansvaret på politiet og eieren. Slik systemet fungerer i dag, må hver av de 500 politistasjonene og lensmannskontorene med jevne mellomrom spørre Telenor Mobil og Netcom om telefoner med gitte serienummer er blitt brukt siden sist. Fordi det ikke er mulig å spørre alle de europeiske mobiloperatørene, sperres telefoner som er tapt i utlandet, men tyveriet oppklares aldri.

Hadde ikke kundene ønsket at Telenor Mobil varslet politiet når stjålne telefoner ble forsøkt brukt, spurte digi.no.

- Selv om datasystemet vårt stopper bruken samtalen, har vi har verken kapasitet eller system til å lage og oversende lister til politiet. Vi ønsker å skille våre og politiets oppgaver, sier Ole Tom Nomeland, informasjonsmedarbeider i Telenor Mobil.

Nomeland benekter at Telenor Mobil er nervøs for bli beskyldt for å leke politi. Han svarer nei også på om selskapet straffer en kunde som har tatt i bruk et Telenor Mobil-abonnement på en stjålet telefon

Netcom sier de gjerne bistår politiet i deres arbeid og er positive til å melde fra om stjålne telefoner selv, men vil først se hvordan det nye system fungerer, sier Nine Kersten Nilsen, informasjonskonsulent i Netcom.

Finstad vil ikke kommentere direkte at Telenor Mobil ikke varsler selv når de oppdager stjålne telefoner.

- Mobiltelefon-operatørene selger tellerskritt og gir vekk telefoner, her er det kommersielle interesser som styrer, sier Finstad.

Finstad påpeker at dagens system er ikke ferdig. I fremtiden vurderer man automatisk varsling til en sentral enhet i politi som følger opp sakene.

Til toppen