Direktøren for danske Lego, Jørgen Vig Knudstorp, som nylig ble kåret til Årets Leder i Danmark, er en av få danske toppledere som blogger. Det skjer på selskapets intranett, og i ett og et halvt år har han brukt denne kommunikasjonsformen for å få henvendt seg direkte til virksomhetens 5000 ansatte verden over.
Blogg-eksperter og toppledere mener at virksomheter kan tape terreng overfor internasjonalt næringsliv dersom de nøler med å ta i bruk blogging, skriver den danske organisasjonen Lederne.
Knudstorp sier til Lederne at bloggen er en ny sjanger innen forretningsmessig historiefortelling, som en leder bør mestre.
– Blant fordelene ved bloggen er at jeg er tilgjengelig online og synlig for alle medarbeiderne over hele kloden. Det er mine egne ord direkte til medarbeiderne, sier Lego-sjefen.
Bloggen hans leses på over 500 åpne skjermer i Lego hver uke. Men han understreker at en blogg aldri må utformes slik at den minner om en offentlig gapestokk.