Mener de har løst pirat-problemet

Et amerikansk selskap har lansert et annonse-basert system de mener kan redde musikkbransjen.

Musikkbransjen river seg i håret - CD-salget faller fort og salget av musikk over nett. En rekke selskaper har derfor planlagt å lansere tjenester der du får se på annonser mens du hører på musikk, men mange er forsinket.

Nå har et selskapet i det stille begynt å selge en løsning som hvertfall demonsterer mulighetene, men det er langt frem til noen suksess.

Intent MediaWorks har nå signert en avtale med et amerikansk plateselskap. Intent Mediaworks sprer musikken til en mindre antall artister som Avril Lavigne og Sarah McLachlan på alle fildelingsnettene - helt gratis.

Det er dog ikke snakk om MP3-format - filene blir spredd i et Intents beskyttet format, som er et alternativ til Apple og Microsofts piratlåser. Men Intent har gjort en smart ting - artister og plateselskaper kan be Intent om ikke skru på betaling. Brukere kan spille av filene helt gratis, men spilleren viser en annnonse.

Musikkformatet heter Palladia, men akkurat hvordan avspillerprogrammet ser ut og detaljer rundt teknikken forteller ikke nettsidene til Intent så mye om.

Det store handikapet er at systemet nok bare fungere på en PC - du vil ikke kunne ta med deg musikken i lommen eller bilen.

Og det er på annonsørsiden Intent har fått noen imponerende avtaler. Coca-Cola og Audi er ikke småselskaper.

Med Intents ide blir får altså plateselskapene en helt annen inntektsmodell - de vil tjene penger på annonser - enten gjennom eget salg eller salg Intent gjør for dem.

Til toppen