Mener det blir færre små forhandlere

Nå presses de små IT-forhandlere ut, mener Komplett-sjef Eric Sandtrø. Selv har han et knep for å holde på sine.

Komplett, Norges desidert største nettbutikk, la i dag morges på bordet tall for tredje kvartal som viser en totalvekst på bare en prosent. Men direktesalget til kunder over internett og telefon vokser egentlig 15 prosent fra i fjor.

Det er avviklingen i Tyskland og et markant fall i salget til forhandlere som drar ned totalveksten. Men Komplett-sjef Eric Sandtrø tror det siste ikke er til å unngå - det går raskt mot færre selgere av IT-produkter, mener han.

Årsaken til dette er måten Komplett og andre selger IT-produkter i Norge. For måten dette gjøres på er etterhvert blitt svært kompleks - og like hardt presset på pris.

Før var det slik at man hadde en gruppe distributører som hver solgt sine merker til nesten alle forhandlere, enten de var IT-butikken på hjørne eller Ementor. Men aktører som Komplett, MPX, Elkjøp og Dell gjør bildet med komplisert.

Komplett importerer IT-produkter både for direktesalg til sine kunder på nett og telefon. I tillegg selger selskapet de samme varene til forhandlere. Disse sliter med å holde samme priser som Komplett.

Komplett-sjef Eric Sandtrø forteller dessuten av han kjøper mye varer fra andre distributører som SMG og de gjør det samme som han. Alle IT-forhandlere handler så av flere distributører fordi disse lokker med lave priser på forskjellige varer.

- Vi og de andre distributørene sloss om rundt 3000-4000 forhandlere, men vi tror antallet nå faller. Se på Sandefjord, der vi selv holder til. For noe år siden var det 5-6 IT-forhandlere i byen, nå er det to, forteller Sandtrø.

Sandtrø mener det er de minste som nå forsvinner.

- De som blir borte er typisk de minste - små volum gjør det vanskelig å opprettholde konkurransedyktige priser. I tillegg er det en del systemintegratorer som før solgte produkter som nå kutter ut dette og konsentrerer seg om konsulentsiden i stedet fordi kundene handler produktene selv fra andre kilder, sier Komplett-sjefen til digi.no.

Santrø mener det er utbryterne fra den tradisjonelle salgsmodellen som stjeler markedsandeler.

- Elkjøp, Dell og vi spiser markedsandeler. Vi vokser raskere enn markedet og da må vi ta salget fra noen. Alt tyder på at dette er de små, tradisjonelle leverandørene og noen av systemintegratorene, mener Sandtrø.

Sandtrø unnskylder likevel ikke den svake veksten.

- Vi skal forbedre forhandlersalget. Vår nettbutikk mot forhandlere skal bli bedre, for målet er å stoppe fallet i salget til forhandlere, understreker Sandtrø.

Han mener Komplett har et unikt våpen i kampen om forhandlerne.

- Vi tilbyr det største utvalget. Der distributører som SMG har typisk har produkter fra 2-3 forhandlere i hver produktgruppe, har vi 6-7 merker i hver produktgruppe.

Til toppen