Mener elevene må klappe igjen PC-en

Fronter-sjef Roger Larsen erfarer at skolene bruker IT helt feil i undervisningen.

Roger Larsen har i mange år ivret for den digitale skolestua. Allerede i 1998 startet han opp med opp med ideen om å satse på kunnskapsdeling på web for prosjektstyring.

– Markedet var på ingen måte modent, men vi fikk en viktig avtale med BI som har et egen studieenhet om prosjektstyring. Dette var begynnelsen på den digitale læringsplattformen til høyskolene og universitetene med deling av læringsressurser, sier Tromsø-mannen og Fronter-sjef Roger Larsen til digi.no.

Uten drahjelp fra staten, har Fronter i dag klart å få grep på to tredeler av alle høyskoler og universiteter i Norge. Her leder Fronter klart over konkurrenten It's Learning. I antall skoler antas de to å ha like mange.

Selskapet har vokst fra 35 til 85 ansatte på to år og 3,7 millioner lisenser. I 2007 omsatte selskapet for 85 millioner kroner, og satt igjen med 10 prosent i overskudd. Fronter har hovedkontor i Oslo, med tillegg av kontorer i Sverige, Danmark, Holland, Tyskland, Østerrike, Sveits og Storbritannia.

Men til tross for suksessen, er Roger Larsen skuffet over Norge og manglende gjennomføringsevne på det digitale kunnskapsløftet i skolene.

– Norge var et foregangsland og ledende i verden med det digitale kunnskapsløftet, men jeg ser nå at både Sverige og England trolig tar oss igjen allerede dette året, sier Larsen til digi.no.

Han mener Norge har hengt seg opp alt for mye opp i laptop-tanken, og vært ivrig etter å utstyre elevene med laptoper.

Men det hjelper lite hvis man ikke kan få til en helhetlig IKT-politikk. Faktisk mener Larsen det kan være en hemsko at elevene sitter og fordyper seg i PC-en med e-post og surfing på nettet.

– Elevene må klappe igjen PC-en, akkurat på samme måte som en lærer ville ha forlangt at man klappet igjen papirutgaven av VG under en klassetime, fortsetter Larsen.

Derimot må lærerne ta mer grep og sørge for en livlig undervisning med digtale tavler. Elevene (som har klappet igjen PC-en) følger med, og undervisningen skjer digitalt på tavlen. Læreren hvisker ut med digital svamp og skriver notater på tavlen med spesialpenn. Lærerplan, linker og videosnutter til tema hentes opp på den digitale tavlen.

Den endelige versjonen lagres, og elevene kan hente ut notatene når de skal gjøre sine hjemmearbeider.

I England har så vidt jeg har forstått alle skolene nå en digital tavle. I Norge er det kun et fåtall som har innført dette. Sverige har også kommet langt her, sier Larsen.

Norske Fronter har i løpet av få år utviklet seg til å bli en av Norges og Europas fremste leverandør av læringsteknologi til skoler. Over 4 millioner brukere i Norden og Europa benytter i dag løsningen fra Fronter til læring og samarbeid, deriblant 2500 skoler i London og 1500 skoler i åtte andre britiske skoledistrikt. Oslo kommune er Fronters største kunde i Norge, med i alt 177 skoler.

– Fremmede makter angriper oss daglig

Hør professor Olav Lysne og direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet diskutere personvern, rikets sikkerhet og det digitale grenseforsvaret i vår nye podkast «Dobbeltklikk».

Til toppen