Mener Elkjøp er sjanseløse på nett

Alle butikkene gjør Elkjøp sjanseløse på nett, mener Netshop som selv åpner utleveringslager i Oslo.

Nettbutikken Netshop endrer sin strategi. Hittil har de solgt alt fra ett lager i Sandefjord. Nå mener gründer og sjef Sven Aage Lysebo at han kan tjene penger på å bevege seg litt nærmere butikkmodellen.

Netshop åpner nemlig et nytt lager for utlevering av varer i Oslo. Dermed kan kundene bestille på nett og hente varene samme dag. På lageret i Oslo skal det dessuten være et utstillingslokale.

I dag må kundene til Sandefjord hvis de skal ha varen med én gang. Det er en del som gjør dette, også folk som kjører helt fra Oslo, forteller Lysebo.

– Folk vil helst ha varene samme dag, så dette er helt klart et salgsargument, sier han.

Netshop håper altså å kunne skille seg fra konkurrentene på denne måten. De skal dessuten ha et utstillingslokale på lageret i Oslo.

– Vi får en del spørsmål fra folk som ønsker å se produktene, og det er en del produkter som helt klart fortjener det, sier han.

Lysebo forteller at folk som kjøper plasmaskjermer er spesielt utålmodige.

– Modellen er prøvd i Sverige av Netonnet.se med stor suksess, de har fire-fem butikker, sier Lysebo.

Planen er at Oslo-lageret skal ha det meste som finnes i nettbutikken. Det betyr dobbelt lagerhold, som ikke er billig. Men Lysebo mener det vil lønne seg.

– Vi forventer at omsetningen i Oslo skal heve seg tilsvarende og kjapt stige til rundt 50 til 60 millioner, sier Lysebo. Han medgir at deler av omsetningen vil gå ut over omsetningen i Sandefjord.

For Lysebo har ingen planer om å flytte butikken fra Sandefjord til Oslo.

– Sandefjord er et senter for IT-produkter. Vi kjøper mye av distributørene som er her. Så nettsalget vil fortsatt håndteres fra Sandefjord.

Netshop skal samtidig begynne å selge i Sverige, men det er ikke snakk om noen stor satsing, bedyrer Lysebo.

– Vi lister oss inn i Sverige. Vi har mange forespørsler fra Sverige fordi det er en del produkter vi er alene i Norden om å ha. Vi ønsker å kunne betjene disse kundene, fra Norge, med lave kostnader.

Våren har vært en blandet opplevelse for Netshop, med et bra førstekvartal, katastrofalt dårlig april, og nå veldig bra juni, melder Lysebo. Til høsten er han sikker på at LCD- og plasmaskjermsalget skal løfte nettsalget.

– Vi gleder oss til høsten. LCD og plasmasalget eksploderer i august, og vi skal ta fra erkefienden Elkjøp, sier han.

Elkjøp har i det siste begynt å bevege seg motsatt vei av Netshop, fra butikk til mer satsing på rent nettsalg, med målsetning om å banke Komplett.

Det har Lysebo ingen tro på at de klarer.

– Det er dømt til å bli en fiasko. Lavere priser på nett med så mange utsalgssteder, det går ikke. Det blir så mye støy i kanalen, sier han.

Lysebo er rede til å satse penger på denne påstanden.

– Jeg tar imot veddemål uansett beløp på at det ikke lykkes. Jeg gir odds på en til en på at de ikke er større enn Komplett på nett på tre år, sier Lysebo.

Elkjøp meldte nylig at mellom 3 og 5 prosent av omsetningen deres i Norden nå er nettsalg, av en omsetning på over 12 milliarder kroner. Det er vanskelig å anslå hvor mye av dette som er IT-salg i Norge, ettersom Elkjøp er svært tilbakeholdne med slike tall, men rundt 30 prosent av omsetningen deres klassifiseres som dataprodukter.

Selv jobber Lysebo fremdeles mot et mål om omsetning på 200 millioner i år, og hevder selskapet er i rute, med 123 prosent vekst så langt. For å klare målet må de vokse med 122 prosent hele året.

Dette kan likevel bli svært tøft, for Netshop var fremdeles et svært ferskt selskap i fjor vår. Omsetningen første halvår i år er dobbelt så stor som samme periode i fjor, men med rundt 60 millioner så langt er den er ikke mye større enn omsetningen for andre halvår i fjor.

Netshop har med andre ord en tøff oppgave med å kopiere fjorårets dobling fra første til andre halvår. Prosentvis vekst har dessuten en tendens til å bli vanskeligere å opprettholde jo større beløp det er snakk om.

Til toppen