BEDRIFTSTEKNOLOGI

Mener IBMs arbeidshest er best for IP-telefoni

Itum fronter IP-telefoni for SMB-markedet, med en 3Com-løsning på IBMs arbeidshest System i.

2. feb. 2007 - 13:48

I fjor høst lanserte IBM en ny løsning for IP-telefoni rettet mot små og mellomstore bedrifter. Løsningen er utviklet i samarbeid med 3Com, og bygger på den åpne standarden, signalprotokollen SIP («session initiation protocol»). Den kjører på IBMs arbeidshest, System i, tidligere kjent som iSeries (og i sin tid født som AS400). Det offisielle navnet er «IBM System i IP Telephony». I Norge har Itum bestemt seg for å satse på produktet. Itum mener de er de eneste i Norge og Skandinavia med spesialkompetanse på denne løsningen.

– Oppetid er avgjørende i forhold til IP-telefoni. Alle erfaringer viser at System i plattformen gir stabil drift og høy oppetid. Løsningen har flere fortrinn i forhold til andre løsninger som Itum har vurdert, sier Christer Ekqvist i Itum til digi.no

– I motsetning til en del andre systemer er virus og hacking ikke et uttalt problem på System i. Det er en ytterligere garanti for at samtaler og datatrafikk vil gå uforstyrret.

Løsningen innebærer at medarbeiderne kan velge mellom å ringe fra sine PC-er, fra dedikerte fasttelefoner, fra WLAN-telefoner eller fra mobiltelefoner med egne WLAN-egenskaper. Taleforbindelsen kan gjerne etableres fra offentlige IP-soner eller hjemmefra: Poenget er at bare man har Internett-tilgang, kan man ringe nærmest gratis. Telefonprofilen følger brukeren.

– Teknologien er nå kommet så langt at alle bedrifter vil tjene på å vurdere en overgang til IP-telefoni, sier David Upsher i 3Com. – Løsningen vi har vært med på å utvikle betrakter tale som en forretningskritisk IP-basert applikasjon som kan integreres mot andre applikasjoner for å gi større effekt. Løsningen prioriterer taletrafikken, og er skalerbar. Den kan tilbys i pakkeløsninger for 100, 250, 500, 1000 brukere.

Løsningen kombinerer flere nøkkelapplikasjoner for kommunikasjon, i tillegg til selve telefonien: konferanser, talemeldinger, tekstmeldinger, kontaktsenter, mobilitet og tilstedeværelse. Brukere kan se på sin kontaktliste hvem som er opptatt, hvem som kan ringes til, hvem som kan kontaktes med tekstmelding selv om hun sitter i møte, og så videre. Alle innkommende henvendelser, som tekst, tale og fakser, havner i én innkurv. Ikke overraskende, er integrasjonen mot IBMs Lotus-familie, som SameTime og Domino, spesielt god.

– Vi leverer en utviklerpakke for dem som ønsker å kombinere tale med andre forretningsapplikasjoner, sier Upsher.

IP-telefonien for System i kjører i en egen Linux-partisjon på serveren.

– System i har avanserte løsninger for dynamisk partisjonering. Har man plutselig behov for større kapasitet for IP-telefonien, for eksempel i forbindelse med at ledelsen ønsker å kringkaste noe til alle ansatte, kan partisjonen økes etter behov.

Et annet poeng med System i, er at IP-telefoni kan kjøres i samme boks som CRM- og ERP-systemene. Det gjør både drift og integrasjon enklere, og rimeligere. Eckqvist sier ingen andre løsninger for IP-telefoni har den egenskapen at de nøyer seg med samme boks som bedriftens øvrige systemer.

Der løsningen skal kjøres med klienter i et trådløst nett, tilbys en sjekk av infrastrukturen.

– Så lenge infrastrukturen følger åpne standarder, kan løsningene etableres også i miljøer med nettutstyr fra andre leverandører enn 3Com, for eksempel Cisco eller Nortel.

Itum sier de vil først og fremst fokusere sin markedsføring av løsningen på miljøer som allerede har System i. Denne plattformen er spesielt populær i Norge. Itum regner med at mange kunder vil se fram til å kunne kjøre IP-telefoni på maskinen, og at løsningen i slike tilfeller vil vise seg å være svært regningssvarende.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.