Mener Jobs forsøker å skylde på andre

Steve Jobs forsøker å vri fokus vekk fra sine egne sperrer og problemer, mener Forbruker-rådet.

Det norske Forbrukerrådet startet krigen mot Apple låser kunder som har kjøpt musikk på iTunes til Apples iPod-spillere. Siden har Forbrukerrådet fått med seg kollegaer i først Norden og så en rekke europeiske land til å bli med i kravet om en åpning.

Forbrukerrådet er derfor både positive og negative til gårsdags utspill fra Steve Jobs der han ber musikkbransjen om å droppe all piratbeskyttelse. Les denne saken her.

Seniorrådgiver Torgeir Waterhouse i Forbrukerrådet har svart på Jobs' brev. Han mener Jobs avsporer debatten, men ønsker likevel utspillet velkommen:

- Vi er glade for å se at Steve Jobs påtar seg det ansvaret som følger med å være ett av de ledende selskapene innen den digitale sfæren, og kommenterer klagen fra norske forbrukermyndigheter, sier Waterhouse til itavisen.no, en søsterpublikasjon av digi.no.

Waterhouse mener Jobs snur saken på hodet ved å hevde at Fairplay ikke binder iPod-eiere til iTunes:

- Vår klage går på det motsatte; at iTunes-kunder blir låst mot iPod-spillere, sier Waterhouse til MacNN.

Jobs slipper heller ikke unna med å skylde på andre:

- Det hjelper ikke at Microsoft og Sony også opererer med proprietære systemer om låser kundene til selskapenes egne spillere. Det at andre gjør det, gjør ikke saken bedre for forbrukerne, sier Waterhouse.

Til toppen