Mener kundene er mer opptatt av kvalitetet

Færre Telenor-kunder velger IP-telefoni. Årsaken er at teknikken ikke er god nok, mener Telenor.

Telenor har på drøye halvannet år vokst til å bli størst i forhold til antall kunder på IP-telefoni. Telegiganten har nå 90 000 kunder mot hovedkonkurrenten Telios 79 000 som var først ute med tilbudet.

Ifølge Telenors egne beregninger, betyr det at de har en markedsandel på 30 prosent i det norske markedet. Men selskapet innrømmer samtidig at fra vårparten i år har veksttakten begynt å avta.

Totalt skal nærmere 300 000 nordmenn ha gått over til bredbåndstelefoni. Det gikk raskt i begynnelsen for Telenor som fikk 30 000 nye kunder i andre kvartal, men deretter begynte veksten å stagnere. I tredje kvartal fikk Telenor nesten bare halvparten av andre kvartal og endte på 16 000 nye kunder.

Informasjonssjef Atle Lessum mener bredbåndstelefoni vil fortsette å vokse, men forklarer stagnasjonen med at nordmenn fortsatt ønsker fasttelefonen.

- Mange foretrekker kvaliteten på den tradisjonelle hjemmetelefonen, som er mer stabil. Når vi i tillegg har satt ned prisen på fasttelefon, ser vi at kundene er mer avventenende til IP-telefoni, forklarer Lessum til digi.no.

Han mener prisgapet mellom fasttelefonen og IP-telefoni blir stadig mindre. Telenor har ifølge Lessum gått betydelig ned i pris på abonnementprisen, men beholdt minuttprisen.

- Når man kan ringe en halvtime til Finnmark for tre kroner, er det ikke minuttprisen våre kunder reagerer på, forteller Lessum.

Abonnementsprisene i Telenor fasttelefon mini er 89 kroner for en analog linje, 169 kroner for to ISDN linjer og 109 for en ISDN linje.

Basisabonnementet koster fra 159 til 239 kroner og fasttelefoni plussabonnementet koster fra 249 til 329 kroner.

I plussabonnementet betaler man ikke tellerskritt uansett dag og når på døgnet.

Telenor vil ikke oppgi Arpu som er gjennomsnittelig fortjeneste per bruker.

Til toppen