Mener Microsoft truer SMS-milliardene

Telenor og Netcom må kannibalisere SMS-inntektene for å unngå at Microsoft tar dem, mener norske Colibria.

Colibria er selvsagt ikke helt nøytrale i sin vurdering av mobiloperatørenes valgmuligheter. Selskapet lager serverløsninger for øyeblikksmeldinger (IM) på mobil, og trenger kontrakter med mobilselskapene for å tjene penger.

Svært få mobilbrukere er klar over det, men klienter for øyeblikksmeldinger er nå innebygget i en rekke nye telefoner. Listen finnes på Colibrias sider, klikk her for å se den..

Grunnen til at funksjonen er ukjent er ganske enkelt at ingen norske mobiloperatører har åpnet for det. Spørsmålet er når det kommer.

- Spør operatørene. Jeg håper for forbrukernes del at det kommer i løpet av året. Det jobbes med det andre steder i Europa, og det ville vært synd om vi skulle henge etter, sier Anders Teslo, direktør for salg og forretningsutvikling i Colibria.

Øyeblikkelige meldinger er ingen enkel sak for teleselskapene. IM-tjenester som MSN Messenger, AIM og Yahoo Messenger brukes av millioner verden rundt på PC, men foreløpig få på mobil. Problemet er at IM godt kan erstatte store deler av SMS-bruken. Og SMS er den store melkekua for mobilbransjen.

- Hvis operatørene selv ikke tør å levere nye tjenester, vil andre tjenesterleverandører lage en slik tjenester, eller de åpner veien for Microsoft til å ta en større andel av den mobile meldingstrafikken, sier Teslo.

Microsofts Instant Messenger er den store fienden for Colibria, og slik mener Teslo at teleoperatørene bør se det også. For mens SMS er priset per stykk, gir IM av Microsofts type bare operatørene betaling per overførte megabyte.

Telenor tar i dag 20 kroner per megabyte, og hvis man regner med at en IM-melding på størrelse med en SMS krever 160 bytes hos både avsender og mottaker, 320 til sammen, blir det 3125 IM-meldinger for 20 kroner. Det gir en pris på 0,0064 kroner per melding, og den prisen er det ingen som blir fete av.

- Med Microsofts modell vil operatørene bare transportere data, mens Microsoft vil eie IM-markedet over hele verden, advarer Teslo.

Kampen om IM handler om kontroll over mobile meldingstjenester, men også om prising. Mobilbransjen har gått sammen om en åpen standard som tidligere het Wireless Village, men nå har fått navnet OMA IMPS (Open Mobile Alliance Instant Messaging Presence Server). Det er disse klientene som er bygd inn i mange nye telefoner. Hos Sony Ericsson dukker den for eksempel opp på meldingsmenyen som ”mine venner”.

Microsofts motstandere er mange, men giganten har mange svært store fordeler. For det første er det foreløpig svært få som har noen venner på denne åpne standarden. På MSN Messenger derimot kan man snakke med alle de millionene som bruker tjenesten på PC. Collibria har også en PC-klient, men det kan bli tøft å vinne kampen mot Microsofts tjeneste, som følger med Windows, riktignok som Windows Messenger.

Det andre store spørsmålet er hvorfor kundene i det hele tatt skal interessere seg for teleoperatørenes IM-tjenester. Microsofts tjeneste er gratis, man betaler kun for trafikk, og kan brukes allerede nå, gjerne gjennom tredjepartsklienter som Agile Messenger. Teleoperatørenes IM-tjenester blir antagelig priset et stykke under SMS, men langt dyrere enn bare trafikk.

- Det er avhengig av hvordan operatørene vil prise det. Jeg tror vi vil se prismodeller der man ikke priser per SMS, som før, men en fast sum i måneden, så man kan sende så mye man vil. Prisen per melding vil nok gå ned. Erfaringer tilsier at man sender flere meldinger med IM, fordi det er en bedre tjeneste som er mer lik naturlig kommunikasjon. Dette kan gjøre opp for lavere priser, mener han.

Colibrias tjenester er ikke integrert med MSN eller Yahoo. De er proprietære plattformer, mens Colibria bygger på den åpne plattformen, påpeker han. Microsoft nekter for eksempel å godkjenne kommunikasjon mellom deres og andre selskapers IM-servere, slik det fungerer på SMS. De vil ha alle brukere registrert hos seg.

Men hvis det fungerer og er billigere og man treffer flere av sine venner der kan det bli en ujevn kamp. Dette gjelder spesielt så lenge teleoperatørene ikke kommer på banen.

Colibria driver kun en testtjeneste, og vil ikke lansere en egen tjeneste. Det er strengt tatt mulig å lage en slik tjeneste også uten operatørenes velsignelse, seir Teslo. Man er strengt tatt ikke avhengig av operatøren, men det vil fungere bedre, akkurat som MMS fungerer bedre hvis det er integrert i en operatørs nettverksmiljø.

- Det fungerer bedre med push, for eksempel når en kontakt endrer status, som fra pålogget til avlogget.

Colibria har flere prosjekter rundt i Europa som de håper vil resultere i lanseringer i år. Så langt er det bare en finsk operatør som har lansert tjenesten deres, i tillegg til at spanske Telefonica tilbyr sine kudner å prøve tjenesten.

Mobil IM har vært over hype-kurven og er på rett vei, mener Teslo. Foruten bedre grensesnitt enn SMS nevner han at man etter hvert vil kunne sende bilder og videoer, slik man kan på PC-basert IM.

Til toppen