Mener pungen er 'killer app'

Mobilprodusentene er ikke bekymret for kostnadene i fremtidens mobilnett. Den elektroniske pengepungen skal bli 'killer app'.

Alle som produserer varer og tjenester er på utkikk etter en eller flere 'killer apps' som virkelig skal legge markeder for deres føtter og lamslå forbrukerne med sin genialitet.

Når så de dyre 3G-nettene bygges ut, blir det desto viktigere å få tilbake investeringene i en eller annen form ved å tilby brukerne tjenester de vil ha.

- Det er ikke bare å slå på bryteren til UMTS, og så kommer pengene. Og det er mange som lurer på hvordan operatørene skal tjene penger, sier Joe Barrett, marketingsjef for Nokias 3G-tjenester på et presseseminar i Finland nylig.

Han er naturligvis ikke redd for å stå der uten tjenester som publikum vil bruke. Selv om Nokia opererer med begreper som 'killer cocktail of apps' for å beskrive sine visjoner om hva fremtidens mobilbrukere vil hige etter, så mener han det likevel er én tjeneste som vil peke seg ut, og det er den elektroniske 'pungen' - lommeboken.

For å få til dette har selskaper som Nokia, Ericsson, Motorola, Siemens og Panasonic gått sammen i organisasjonen Mobile electronic Transactions for å tilrettelegge for m-handel.

- Å selge innhold på web er vanskelig, men det er en del ting fra 'www' som vil gjøre mobilt Internett til en suksess. Adressesystemet må modifiseres litt, noe som kommer med IPv6, men plutselig får man et system for 'micropayments' i forhold til innhold på nettet. Så tjenestene er bygd på web-en, men mobiliteten og betalingsløsningen er nøkkelen, sier han.

Hovedsaken er at man plutselig sitter på en kombinert surfemaskin og betalingsterminal, som jo mobiltelefonen etter sigende skal bli når digitale signaturer og andre sikkerhetsforanstaltninger er på plass.
Les om Telenors signatur-prosjekt: Snart får du sikre julegaver på SMS

Barrett stoler på at de unge kommer til å ta ibruk de nye tjenestene, på samme måte som med Japans i-mode-system.

- I Japan har de fiskespill over i-mode. Du slenger uti et virtuelt snøre, og er du en tilstrekkelig dyktig fisker, så biter det. Da dirrer telefonen for å varsle at du har fåt napp. Det er ikke jeg som skal bruke dette - det er sju-åringen som programmerer videoen hjemme hos oss, avslutter markedsføringssjefen.

Til toppen