Mener Scott McNealy reagerte for sent

Problemene Sun er i nå skyldes mye at Scott McNealy reagerte for sent da dotcom-boblen brast, påstår en tidligere Sun-sjef.

En tidligere leder i Sun kritiserer selskapet med å vente for lenge med å sparke ansatte.

John Shoemaker jobbet 15 år i Sun Microsystems og var blant annet leder for selskapets servergruppe før han gikk av i 2002. Nå har han publisert en artikkel der han kritiserer Sun-sjef Scott McNealy for å være for treg med å sparke ansatte.

- Lederne i Sun møtte vår største utfordring når vi ikke klarte å overbevise vår toppsjef om å ta raske beslutninger om en drastisk reduksjon i bemanningen, skriver Shoemaker i januar- og februarutgaven av Business Horizons, et fagtidskrift fra Kelley School of Business ved Indiana University.

- Mens andre store teknologiselskaper som Cisco og Intel bet i det sure eplet for å redde det de hadde og for å beskytte aksjonærenes investeringer, var Suns nedbemanning for sen og for liten. Denne ene manglende besluttningen om å redusere bemanningen hos Sun, er i mine øyne den kritiske hendelsen som førte til Suns enorme nedtur, skriver Shoemaker.

Mens konkurrentene IBM, Dell og HP har gjenreist seg, har Sun fortsatt finansielle problemer. Sun kuttet mer enn 13.000 jobber i perioden mellom 2001 og 2005, men har fortsatt høye utgifter. Inntektene falt med 39,3 prosent i den perioden, mens utgiftene bare falt 26,5 prosent ifølge Toni Sacconachi, analytiker i Sanford C. Bernstein. Sun har nå 38.800 ansatte og Sacconachi mener at Sun må kutte ytterligere 25 prosent av stillingene.

Shoemaker er også kritisk til Suns Java-satsning i sin artikkel. Selskapet har mer enn 4.000 utviklere som jobber med Java, men det er IBM og andre konkurrenter som stikker av med gevinsten.

- Kostnadsbyrden var overveldende. Hundrevis av millioner ble brukt på forskning og utvikling hvert år. Legg til kostnaden ved ikke å ha disse høykvalifiserte tekniske personene som kunne jobbet med produkter som ville gitt direkte inntekter. Hvis for eksempel noen av disse ressursene hadde blitt dedikert til Solaris ville det kunne utgjort en stor forskjell, skriver Shoemaker.

Da dotcom bølgen sprakk gikk Sun fra en årlig vekst på 50 til 60 prosent, til en bratt nedgang.

- Det var som å bremse romfergen uten varmeisolasjon, bremseraketter eller fallskjerm. Fordi vi dominerte vertikale markeder (spesifikke industrier) som gikk overende, var vår nedtur verre enn for konkurrentene. Plutselig ble serverne våre solgt til brannskadepriser på bruktmarkedet, skriver Shoemaker.

Selv om Shoemaker er svært kritisk til Sun i sin artikkel har han fortsatt tro på selskapets fremtid, bare det blir en endring i ledelsen.

- På tross av alt som har skjedd, så tror jeg fortsatt at Sun Microsystems har vært veldig heldig gjennom å ha en av de beste og smarteste samlingene av talenter. Kanskje vil det komme en dag da lederproblement hos Sun blir effektivt adressert, skriver Shoemaker.

Til toppen