TELEKOM

Mener sms-kunder «melkes»

Netcom og Telenor forlanger fire kroner for hver sms sendt fra utlandet. Norsk lavprisaktør reagerer.

12. aug. 2008 - 11:24

Frykten for skyhøye regninger gjør at mange erstatter dyre ringeminutter med det de tror er billige tekstmeldinger når de er ute og reiser.

Er du blant dem som tyr til sms for å spare noen kroner? Da bør du følge med, fordi prisen kan bli høyere enn du tror.

Datatrafikk er nemlig ikke EU-regulert med makspriser, slik tilfellet er med telefonsamtaler. Det er fritt frem for selskapene å sette prisene for tekstmeldinger så høyt de bare vil. Ofte langt høyere enn kostpris.

Netcom og Telenor er blant selskapene som gjør det, mener administrerende direktør i lavprisaktøren One Call i Norge, Øistein Eriksen.

Han mener de store teleoperatørene har kjempeprofitt på sms-ene som du sender fra utlandet.

- De store aktørene melker kort og godt kundene for alt det er verdt, sier Eriksen til Dagens Næringsliv.

Eriksen var selv ansatt i Netcom for ni år siden. Ikke engang på den tiden var kostprisen for å sende sms fra utlandet i nærheten av det Telenor og Netom forlanger for tjenesten i dag, hevder han.

Eriksen innrømmer at han ikke kjenner selskapenes kostnader i dag, men peker på at han kjenner hvordan deres regneark ser ut.

- De har en vanvittig profitt når de tar fire kroner per melding, det kan jeg garantere deg, sier One Call-sjefen til DN.

Dagens Næringsliv skriver at det finnes eksempler på at Telenor og Netcom tar opptil 18 ganger så høy pris som aktører i andre land, i og utenfor Europa.

Verken Netcom eller Telenor ønsker å opplyse hvor store utgifter de har når norske kunder sender sms fra utlandet.

Telenor oppfatter innholdet i roamingavtalene som konkurransesensitiv informasjon, som de derfor ønsker å holde hemmelig. Likevel erkjenner selskapet at det ikke er noen dårlig butikk:

- Lønnsomheten varierer etter hvilke avtaler som ligger til grunn, i mange tilfeller er lønnsomheten god, opplyser Telenors informasjonssjef Anders Krokan til Dagens Næringsliv.

Både Netcom og Telenor avviser at de melker kundene sine.

- Prisene gjenspeiler hva sms-er sendt fra utlandet koster, mener Netcoms kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus.

Vederhus mener de store teleoperatørene ikke kan konkurrere på pris, ettersom de har ansvar for utbygging av nettkapasitet.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.