Mener teleoperatørene er WAP-amatører

Teleanalytiker og WAP-investor John Strand forteller hvorfor så få dansker har kjøpt WAP-telefon.

De står i København sentrum og ser på det danske parlamentet. John Strand er på en WAP-runde med to journalister. Journalistene har nettopp spurt hvorfor det er så få som har kjøpt WAP-telefon hvis systemet er så genialt som han hevder.

John Strand snur seg mot en eldre dame som går forbi og spør om hun har en mikrobølgeovn hjemme. Ja, svarer damen. Hun sier hun har hatt den i tre-fire år. I begynnelsen brukte hun den bare for å varme opp mat en sjelden gang, nå bruker hun den ofte.

- Det er det samme med WAP, utbryter John Strand. - Folk må bli kjent med hvordan telefonene virker, og ikke minst hvordan tjenestene virker. Etter det vil WAP være som en snøball som ruller ned fra et fjell.

Teleanalytikeren trekker også paralleller til SMS-bruken for tre-fire år siden. Da var det nesten ingen som sendte tekstmeldinger. Veksten har vært eksplosiv og teleoperatørene opplever en astronomisk vekst i trafikken. Tele Danmark alene opplevde en vekst på 426 prosent fra første kvartal i fjor til første kvartal i år, da selskapets kunder sendte nesten 40 millioner tekstmeldinger.

- Det er derfor det er så vanskelig å skjønne hvorfor teleoperatørene er så passive når det er snakk om WAP, sier John Strand. - Det er WAP-tjenestene som vil generere trafikk som igjen fører til økte inntekter for teleoperatørene, men de gjør ingen ting med det, mener han.

- Operatørene konkurrerer om å selge billige og gamle telefoner uten WAP. De har ikke skjønt at det er på tide å hoppe på WAP-toget. I de siste månedene har mobilt Internett vokst til å inneholde mer informasjon enn tekst-TV. Hvorfor ikke fortelle danskene om dette, spør John Strand som karakteriserer teleoperatørene som amatører på dette området.

Operatørenes generelle holdning til WAP er, ifølge Strand, at teknologien fremdeles er i sin spede barndom. Teleoperatørene tror at publikum vil omfavne WAP når skjermene blir større, grafikken blir bedre og når flere og bedre businessrelaterte tjenester blir tilgjengelig.

Til toppen