Mens vi chatter om killer-apps...

"Det finnes ikke killer-apps", sa hun til meg. "Jeg fikk jo e-post av deg i dag", svarte jeg tilbake. Jeg lot blikket mitt møte trærne på utsiden av der jeg satt. IRC-ID: Anima, la tydeligvis det døve øret til - jeg ventet. Tekstmarkøren på skjermen blinket søvnig i støvet fra solen.

"Finnes det ikke killer-apps?", sa jeg til meg selv der jeg stirret på solen, vinden og trærne igjennom vinduet i arbeidsværelset. Trærne var i ferd med å ta sommerfrakken på og solen løftet på stein og mose med sine gule varme vinger. Jeg åpnet vinduet og som ved et vingeslag strømmet våren mot meg i gule strimler av lys.

"Killer-apps" - jeg tygde på utrykket. Så deilig norsk. Smaken minnet meg om noe - men nei, jeg kunne ikke erindre. Min samboer foreslo at en "Killer-app", er en jævlig sterk aperitiff - ikke så dumt forslag.

Så kom svaret endelig tikkende over skjermen. Det sto å lese: "E-post er ingen killer-app. Det var en killer-app, men bare for en stund, nå har e-post passert det nivået", svarte Anima.

I overført betydning eller på et abstrakt nivå så kan "killer-app" (Killer Application) bety det å lage en tjeneste som overgår eller som "dreper" dens konkurrenter i omfang, utbredelse og popularitet.

Mange applikasjoner eller tjenester blir fantastisk populære. Når de har oppnådd en viss popularitet, eller har nådd et visst kommersielt omfang, omtales de da ikke som killer-apps, undret jeg meg tilbake. "Exactly my point", svarte Anima fra den andre enden av IRC-forbindelsen.

Det finnes unntak. Jeg vil ikke kalle Microsoft Windows for en killer-app, selv om den sikkert tilfredsstiller de nødvendige krav til popularitet. Jeg hadde på følelsen at ordet "gratis" har noe med killer-apps å gjøre. Windows er nettopp en killer-app, den har "drept" alle sine konkurrenter! Det har den, svarte jeg misbilliget og den er bestemt ikke gratis, selv om mange av oss føler det sånn.

Windows er definitivt mer en trend enn en killer-app. Windows skiller seg fra andre trender i det at den ikke forsvinner eller går over, den ser ut til vare. Windows var kanskje en killer-app, men har nå oppnådd en høyere form for anerkjennelse på linje med oksygen eller vann. Den har gått grundig til verks i sin utslettelse av konkurrenter - en skikkelig Rotenon-behandling, mente Anima. Windows er ikke lenger en trend, men mer en "end", tenkte jeg.

Jeg sitter i stolen min. Lyttende. Jeg lytter til stillheten som går over i en økende lyd. En rød lyd. Lyden kommer fra Sannergata. Brannbiler haster over Løkkas lunger. - BRANN, BRANN, hyler de til forbipasserende skuelystne. Jeg reiser meg, stenger vinduet som for å bevare Grünerløkkas atmosfære av stillhet i rommet der jeg sitter og skriver.

Jeg fortsatte tankegodset. "Det finnes altså ulike typer killer-apps", sier Anima. Noen tjenester blir over tid Killer-apps, som Napster eller e-post. De blir killer-apps som et resultat av popularitet og omfattende bruk.

"Og hva skjer etter det?" undret jeg.

"Enten så dør applikasjonene - som Marimba og Pointcast - eller så oppnår de udødelighet og blir en del av oss som f.eks SMS", fortsatte Anima. Overlever de, så blir de etter en stund usynlige for oss forbrukere. Jeg tror det mye brukte ordet allestedsnærværende er beskrivende.

Applikasjonene blir en så viktig del av oss, at vi ikke erkjenner dens viktighet før et fravær. I dag er det å bli frastjålet eller å miste mobilen, det samme som å miste passet sitt midt i 70-tallets Øst-Europa - man føler seg identitetsløs.

Applikasjonen blir utgangspunktet for annen type erkjennelse, slik som Windows har blitt det - Windows har blitt "vinduet" ut til den digitale verden. Napster slik vi kjenner det er en killer-app, men kanskje på falske prinsipper? Prinsippet Napster er bygget på kan derimot bestemt omfattes av killer-app-uttrykket.

"Men hvordan oppstår en killer-app, og er det i det hele tatt mulig å lage slik populære tjenester?", undret Anima seg.

Vel, jeg tror de neste killer-apps'ene vi vil oppleve de neste 24 månedene, og her tenker jeg på tjenester for trådløst Internett, vil benytte seg av elementer som sosialisering, meldingstjenester og underholdning.


Jeg tror vi gutta ønsker oss spill - både enkle og mer avanserte. Vi ønsker oss muligheten for å laste ned musikk, bilder og programvare til telefonene. Jentene tror jeg også vil spille, men da spill hvor pratbaserte komponenter utgjør kjernen i applikasjonen. Vi trenger umiddelbarheten og hurtigheten til ICQ kombinert med underholdning og sosialisering.

*** Anima was kicked by Faky (Ikke fortell oss hva vi vil ha)
*** Faky sets mode: +b !dd@192.45.34.25
<Faky> tuXx! J
<Kjelljo> oops!
*** Kjelljo has quit IRC (QuitJ )

Til toppen