3Dfx kaster seg på åpen kildekode-bølgen og frigir kildekoden til programmeringsgrensesnittet Glide og maskinvarespesifikasjonene til alle de 3D-kortene selskapet leverer per i dag. Selskapet regner med at dette vil forbedre mulighetene til å utvikle gode drivere til plattformer som tradisjonelt ikke har hatt like god støtte fra maskinvareleverandørene som det som er ønskelig. Dette gjelder blant annet Linux og BeOS.
3Dfx frigir kildekoden til Glide for å holde liv i teknologien enda en stund. Selskapet har ifølge The Register sagt at det for sin egen del vil fokusere på DirectX og OpenGL-teknologiene i stedet. Glide har som kjent fått en noe begrenset rolle i dagens spillmarked.
3Dfx har tidligere også frigitt spesifikasjonene til deler av Voodoo Banshee-.arkitekturen og teksturkompresjonsteknologien FXT1. FXT1 er del viktig del av selskapets skalerbare Voodoo-arkitektur, VSA. Denne benyttes for første gang i de kommende VSA-100-brikkene som vil bli benyttet i grafikkortene Voodoo4 og Voodoo5.
I selskapets pressemelding heter det at 3Dfx har forpliktet seg til å følge opp åpen kildekode-strategien også i framtiden. Det blir derfor spennende å se når resten av spesifikasjonene til VSA-100-brikkene blir fritt tilgjengelig for de alternative operativsystemene.