Mer enn sykling for dansk TV2

Det er ikke bare TV 2 i Norge som sliter på nett. Til nå har den danske kommersielle kanalen TV2 kun satset på en interaktiv Tour de France på Internett. Nå gjøres nettoverføring av distriktsprogram permanent, og det satses på en reklamebasert interaktiv tjeneste for seere og surfere.

digi.no skrev tidligere denne uken om statskringkasteren Danmarks Radio åpnet en 24-timers nyhetstjeneste på Internett, med lyd- og billedfiler som kan lastes ned.

Nå har den danske konkurrenten TV2, i likhet med norske TV 2, planer om å fornye nettsatsingen i løpet av høsten.

Ifølge Jyllands-Posten har TV2 i flere år prøvet ut et konsept i forbindelse med Tour de France, hvor seere etter å ha sett programmet logger seg på Internett. I tillegg til direkte overføringer, oppdatert løpsinformasjon, har nettstedet inneholdt bakgrunnsinformasjon, konkurranser og åpnet for chat med deltagere i løpet eller andre seere.

- Hvis vi bare kan få én promille av TV-seerne til å fortsette på Internett, begynner det å ligne på noe, sier TV2s internett-ansvarlig, Christian Peytz til Jyllands-Posten.

- Vi har aldri hatt ambisjoner om å være teknologiførende. Tvert imot. Så lenge publikum var rasende lite og det var mer penger å kaste bort enn å tjene, var det ikke noe for oss å gjøre på Internett, uttaler TV2s informasjonssjef Anders Krarup til Jyllands-Posten.

Enkelte av TV2s distriktssendinger har til nå blitt lagt ut på Internett hvor brukere ser TV-innslag ved hjelp av RealPlayer. Forsøket som har inkludert fem av åtte regioner, blir permanent og utvides til å omfatte alle regioners distriktssendinger.

Til toppen