Du leste kanskje digi.nos intervju med Whitbread-skipper Knut Frostad forleden? Som sjef på Innovation Kværner ble Frostad kjent for nettbrukere over hele verden som fulgte "direktesendingen" fra verden rundt-seilasen gjennom e-postbulletiner, video og bilder fra båtene, oppdaterte satellittkart og annet snacks.
Det var den mest vellykkede demonstrasjon av nettet som journalistisk underholdningsmedium jeg har sett - noe jeg også skrev i en Stjernestreif i februar (se lenke i margen til høyre).
Nå er det på'n igjen. Ikke med med Whitbread - det er lenge til neste race (som vil gå under navnet Volvo Ocean Race) - men med Around Alone (se peker til nettstedet i margen til høyre). Det er som navnet antyder en verden rundt-seilas for de virkelige gærningene; de som seiler alene.
Nettstedet er utviklet av Quakka Sports, som også stod bak Whitbread-tjenesten. Det betyr mye, dypt og jevnlig oppdatert innhold med tekst, bilder og "voice-mail" fra båtene.
Ingen norske båter er med denne gangen, men det er sikkert mulig å bli avhengig likevel...