Facebook vil gjerne at vi forstår mer om personvern-innstillinger. (Foto: Facebook)

Mer gjennomsiktig personvern

Facebook endrer på innstillingene.

Facebook og personvern har vært kilde til kontrovers i lang tid, og i går oppdaterte det sosiale nettverket sine personverninnstillinger for brukerne.

Innstillingene skal være enklere og mer oversiktlige enn før. For det første rulles det ut en side kalt Privacy Basics, der det presenteres grunnleggende informasjon om diverse personverninnstillinger. Siden viser informasjonen på en grafisk og oversiktlig måte og skal vise brukerne hvordan man bestemmer hvem som skal kunne se hva på Facebook, hvordan man kan blokkere uønsket innhold, og hvordan man stiller inn hva som dukker opp i nyhetsstrømmen.

Samtidig oppdaterer Facebook informasjonsplakaten om hvordan nettverket forholder seg til datainnsamling og informasjonskapsler (cookies).

Det skal for eksempel være tydeligere hvordan Facebook bruker sted for å gi brukerne tilleggsinformasjon. Facebook skriver i bloggen at de teoretisk vil kunne bruke stedsdata til å gi brukerne menyer fra nærliggende restauranter eller oppdateringer fra venner i nærheten.

Det vil også testes en kjøpe-knapp i utvalgte områder som skal la brukerne kjøpe varer og tjenester direkte fra Facebook.

Facebook vil at brukerne skal skjønne hvordan de forskjellige appene jobber sammen, hvordan de bruker informasjonen de mottar, og hvordan deres annonsesystem fungerer.

Det påpekes at alt dette ikke betyr at Facebook endrer noen av sine retningslinjer og innstillinger, men at det skal være lettere å få oversikt over og forstå hva det innebærer. Derfor er det også nå tydeligere at det å tolke hvor brukere befinner seg geografisk (for mer stedbunden reklame) ikke blir mindre viktig fremover, og at det blir ytterligere lagt vekt på handel via Facebook. Vi kan nok vente oss enda mer annonser, med andre ord.

    Les også:

Til toppen