Det er lenge til 5G rulles ut, men utviklingen av teknologien er godt i gang. (Bilde: Sandra Mu/Getty Images/All Over Press)

Mer hastighet og mer kapasitet

IBM og Ericsson utvikler 5G-antenner.

4G-hastigheter er fortsatt ikke tilgjengelige for alle, selv om dekningen vokser stadig og det selges stadig flere håndsett med støtte for teknologien.

Det er også konkrete planer for videreutvikling av det eksisterende 4G-nettet til å støtte enda høyere hastigheter.

Nye teknologier er imidlertid alltid under forskning og utvikling, og 5G er definitivt noe som står på programmet.

Nå melder Ericsson at de inngår samarbeid med IBM om å utvikle antenner som vil kunne levere 5G-hastigheter. Ericsson forventer at det innen 2019 vil være ti ganger så mye mobil datatrafikk som det er nå, uten at 5G er rullet ut i det hele tatt.

Derfor setter de nå for fullt i gang med å forske på konkret utstyr som vil kunne betjene flere brukere, tillate nye tjenester og gi betydelig høyere datahastigheter. Hastighetene vil kunne lett konkurrere med fastlinjer, skriver Ericsson i pressemeldingen.

IBM og Ericsson jobber med avanserte antenneløsninger som vil kunne romme flere sendere, ta mindre plass, veie mindre og kunne styres elektronisk. Dette vil gjøre det mer lønnsomt og enklere å installere flere sendere innendørs eller i tett bebygde, urbane strøk.

Slike antenner er nøkkelen til at 5G-standarden kan fungere: Forutsetningen er at datakapasiteten ned til enkeltbrukeren er større, samtidig som det støttes et høyere antall enheter samtidig og flere brukere samtidig.

Ifølge Ericsson går det rundt et tiår mellom hver generasjon, og 5G-nettverkene vil rulles ut fra cirka 2020. De ser for seg at 5G er en evolusjon av LTE, og det vil videreføre brukeropplevelsen og åpne for nye applikasjoner for både bransjen og forbrukere.

Teknologier som er relaterte til 5G må utforskes i god tid før utrullingen, slik at støtten for alle standarder er på plass tidsnok.

Ericsson har allerede demonstrert fungerende 5G-teknologi i kontrollerte omgivelser utenfor Stockholm, og nå begynner altså prosessen med å designe infrastruktur som kan støtte dette i den virkelige verden.

    Les også:

Til toppen