Mer hobbyredigering fra Adobe

Nye versjoner av Photoshop og Premiere Elements skal gjøre foto- og videoredigering enda enklere.

Adobe lanserte i dag versjon 7 av Photoshop Elements og Premiere Elements, to programvareprodukter rettet mot hjemmemarkedet inne henholdsvis foto- og videoredigering.

De to produktene er enklere utstyrt og enklere å bruke enn fullversjonene. Man skal kunne gjøre mer med enklere grep. Samtidig koster de langt mindre.

Photoshop Elements 7 inkluderer nå blant annet Scene Cleaner, som skal gjøre det enklere å viske vekk uønskede elementer fra bildene sine, for eksempel turister som forstyrrer roen i et bilde av en severdighet.

Smart Brush skal gjøre det enklere å påføre kraftige effekter innenfor et spesifikt område i et fotografi med bare ett enkelt strøk. Det tilbys over 50 ulike effekter, blant annet innen justering av belysning og teksturer.

Quick Fix-verktøyene skal gjøre det enklere å utføre vanlige redigeringsoppgaver, slik som å bleke tenner eller å friske opp blåfargen til himmelen. Dessuten skal overflater kunne gjøres mykere uten å miste kanter eller detaljskarpheten ved et nytt filter som skal være spesielt egnet for portrettbilder.

Premiere Elements 7 skal på sin side inkludere mer intelligent analyse av filmklipp, hvor programvaren vurderer blant annet kvalitet, antall ansikter og lyd. Deretter utstyres filmklippene med Smart Tags som skal gjøre det langt lettere for brukere å finne fram til de beste klippene.

Ved hjelp av InstantMovie skal det være mulig å lage en film ved å dra og slippe et tema oppå en serie med videoklipp. Dette inkluderer en pakke med musikk, titler og overganger basert på temaer som fødselsdag, bryllup eller ekstremsport.

Videomerge er en form for "green screen"-effekt som gjør det mulig å lage videoer hvor mennesker opptrer på steder hvor de egentlig ikke ha vært, for eksempel oppå scenen under en konsert, på spasertur på månen eller foran en kjent turistattraksjon.

Videoene kan lagres til en rekke formater og medier, inkludert DVD- og Blu-ray Disc, mobiltelefon eller Youtube.

Begge de to programmene er i alle fall foreløpig kun tilgjengelige for Windows XP og Vista.

Separat koster hver av de to produktene drøyt 800 kroner, mens de samlet selges for drøyt 1200 kroner i Adobes nettbutikk. Produktene vil dog ikke bli levert før i oktober.

    Les også:

Til toppen