Mer kundekapring i Fix Telecom

Forbrukerombudet må nok en gang aksjonere mot kundekapringen til Fix Telecom.

Forbrukerombudet fikk i 2004 en rekke klager fra forbrukere som ufrivillig hadde fått telefonabonnementene sine flyttet til Fix Telecom. Etter pålegg fra Forbrukerombudet stanset Fix Telecom september 2004 alt salg av sine tjenester over telefon. Men nå stiger antall klager på Fix Telecom igjen.

Forbrukerombudet slår ned på Fix Telecoms praksis med å sende regninger til folk som ikke har samtykket i å være kunder hos selskapet.

Mange har vært i kontakt med Forbrukerombudet etter ufrivillig å ha blitt kunder hos Fix Telecom, og mange har fått regninger i posten for et kundeforhold de avsluttet for flere år siden. Fix Telecom svarer ikke på henvendelser verken fra kundene eller fra Forbrukerombudet, og ombudet har nå skriftlig varslet Fix Telecom om mulig forbudsvedtak og bøter dersom firmaet ikke umiddelbart ordner opp i ulovlighetene.

Også Forbrukerrådet og Post- og teletilsynet har fått mange henvendelser fra forbrukere som er rasende på Fix Telecom. Situasjonen har blitt ytterligere forverret for kundene ved at de ikke kommer i kontakt med selskapet, verken via telefon, faks eller e-post.

Forbrukerombudet har gjentatte ganger påpekt overfor selskapet at det er forbudt etter markedsføringsloven § 2a å kreve betaling for tjenester uten at dette er avtalt. Nå varsler Forbrukerombudet derfor Fix Telecom om forbudsvedtak. Et forbudsvedtak følges normalt av et tvangsgebyr som selskapet må betale dersom det, på tross av Forbrukerombudets forbud, fortsetter den ulovlige praksisen.

Fix Telecom er nå en del av Unofon Group Ltd. som har hovedkontor på Jersey i Storbritannia.

Til toppen